Ondernemen is een werkwoord

Auteur: Bartjan Hendriksen
Ondernemen is een werkwoord

“Ik was laatst in Toastable maar jij was er niet…!” Als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat ik die opmerking kreeg zou ik nu niet meer hoeven te werken. Hoeven inderdaad want ik zou het wel blijven doen. Ik zie ondernemen meer als een lifestyle dan als een baan: je bent het gewoon aan het doen, altijd, overal en alle andere dingen zoals een privéleven, dat fiets je er soepel tussendoor.

Ik doe wat ik moet doen om het bedrijf zo goed mogelijk te runnen en te laten groeien. Nee, ik was waarschijnlijk niet in die ene vestiging op dat ene moment dat jij er wel was. Dat betekent niet dat ik niet aan het werk was, dat betekent dat jij te weinig komt. Tenminste, dat denk ik dan met een knipoog.

“Wat doe je dan allemaal, beetje geld tellen en tosti’s eten?”  Yeah right, ik zit boven in mijn geldpakhuis in Duckstad en mijn werkloze neef poetst alle munten tot ze blinken. In de echte wereld werkt het iets anders. Ondernemer is de enige job zonder functieomschrijving. Soms heb ik lastige gesprekken met verhuurders over huurverhogingen of onderhandelingen over een nieuwe vette locatie. Een andere keer een kennismaking met een leverancier van nieuwe producten. Weer een andere keer lig ik onder een werkbank om een lekkende afvoer te fixen of heb ik een emotioneel gesprek met een medewerker met een vervelende thuissituatie. Zowel de boekhouder als de aannemer gaan ervanuit dat ik al hun vakjargon versta en iedereen denkt dat je alles weet terwijl je meestal gewoon ter plekke een oplossing verzint.

“Met zoveel personeel hoef jij toch alleen de leuke dingen te doen?”

Elon Musk vertelde het heel scherp in een interview: ‘As a CEO you have a distillation of all the worst problems in the company that other people can’t take care of.’  Hij heeft wel een beetje een punt. De meeste problemen worden direct op de vloer opgelost, een deel gaat door naar managers die het vervolgens oplossen. Alleen de meest shitty problems die niemand anders kan oplossen komen bij jou terecht. Meestal via een appje wanneer het je niet uitkomt. Dit moet je wel goed kunnen relativeren. Ik zit in veel appgroepjes van werk (er zullen vast ook appgroepjes zijn waar ze mij niet in hebben, en terecht). Niet dat ik me bemoei met wat daar besproken wordt maar op deze manier krijg ik allerlei leuke info mee. Er worden goede reviews gedeeld, collega’s gecomplimenteerd, jarigen gefeliciteerd, grappige momenten op de werkvloer gedeeld en nog veel meer positiviteit. Dat vind ik leuk om te lezen. Ook ga ik vaak langs op de vestigingen waar ik medewerkers probeer te spreken over gewone dingen buiten werk om. Wanneer je een medewerker beter leert kennen zijn ze opener en vertellen ze meer en hoor je naast de problemen ook de leuke dingen. Mijn ervaring is dat je als werkgever wel die eerste stap moet zetten.

“Jij kan wel lekker je eigen werktijden bepalen.”

Zeker, ik kan zelf bepalen wanneer ik ga werken, dat klopt. Maar kan ik ook zelf bepalen wanneer ik vrij ben? Als het je operationeel en financieel toelaat kun je ervoor zorgen dat je een bepaalde tijd geen actieve taken hoeft te doen en daardoor gepland vrij hebt. Als alles dan doordraait zoals het zou moeten met niet al te gekke problemen kun je ook prima lekker vrij zijn. Maar er bestaat altijd de kans dat er iets onverwachts gebeurt waar jij als ondernemer voor nodig bent, en meestal kan zoiets niet wachten tot jij terug bent van vakantie. Dus daar sta je dan wijn te proeven in Stellenbosch: “Shit jongens, ik moet even bellen.” Vrienden zeggen dan weleens: “Pfff, hoe kun jij zo relaxt zijn?” Je moet het probleem gewoon snel fixen en weer terug op die surfplank springen. Als je gaat stressen en je vakantie daardoor wordt verpest moet je niet gaan ondernemen.

Na een lange werkdag de deur afsluiten, nog even over je schouder terugkijken en denken: I own this place! Goud waard.

 

Voor degenen die na het lezen nog zin hebben om te ondernemen? Misschien moet je onze franchise brochure eens opvragen.  

Over Bartjan Hendriksen

Bartjan Hendriksen is de oprichter en eigenaar van Toastable. In september 2012 richtte hij zijn tostiketen op en inmiddels bestaat deze uit zes locaties, waarvan de vestigingen in Almere en Arnhem in eigendom zijn van franchisenemers. In juli 2022 sprak Lunchroom de ondernemer uitgebreid voor een interview.

Foto: Bas de Brouwer

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws