De horeca loopt op het tandvlees. De reserves zijn op en de steunpakketten blijken niet toereikend om nog veel langer het hoofd boven water te houden. Op zakelijk vlak is er veel onrust over de huidige situatie, terwijl er op persoonlijk vlak begrip is voor de nu geldende maatregelen. Bijna tachtig procent van de Nederlanders heeft begrip voor de verlenging van de lockdown, terwijl 61 procent van de ondervraagden vindt dat de maatregelen zelfs iets strenger moeten. Slechts 16 procent van de bevolking vindt dat de maatregelen losser moeten of zelfs losgelaten zouden moeten worden, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS.
Dat is duidelijk. Vrijwel iedereen weet dat de situatie ernstig is en dat een zeer strenge lockdown de enige mogelijkheid is om onze naasten en onszelf te beschermen. Tegelijkertijd zijn er grote zorgen over het voortbestaan van ondernemingen en het welzijn van kinderen. Hoe lang houden we dit vol met zijn allen? Onze branche kenmerkt zich gelukkig door ondernemersgeest en positivisme. Niet voor niets zijn er heel veel initiatieven ontwikkeld door lunchzaken om afhaal en bezorging naar een hoger plan te tillen, zoals bij lunchroom Van Alles Wat, een zaak die ik recentelijk bezocht. En vaak zijn die initiatieven niet zonder succes... Al die thuiswerkers hebben simpelweg behoefte aan gemak, aan een (haast letterlijk) ‘bakkie troost’ en een welverdiende verwennerij. De verveling slaat immers toe, de stresslevels stijgen en de horeca is in deze aangepaste vorm nog vrijwel de enige mogelijkheid om de teugels even te laten vieren. Even niet zelf achter de kachel, even wat anders, een gelukzalig moment van rust en verwennerij. Dat is de kracht van de horeca: mensen een uitvlucht bieden. Nu dat niet binnen jouw eigen zaak kan, kom je gewoon naar de mensen toe. Dat is voorlopig de enige manier.
Helaas wordt het deel van de horeca dat zich, ondanks de zakelijke verliezen, netjes houdt aan de regels in de media overschreeuwd door horecaondernemers die steeds maar dreigen met radicale openingsacties. We kennen allemaal het voorbeeld van het restaurant in Eindhoven dat alle nationale nieuwsmedia heeft gehaald. Er dreigt een tweedeling in de horeca, waarbij een grote groep zich niet herkent in het beeld van de opstandige horecaondernemer, zoals die nu regelmatig wordt neergezet. Ik denk dat het belangrijk is dat de horeca zich positief profileert, dat realisme het wint van ergernis en dat we, omdat iedereen zich aan de maatregelen houdt, straks weer op een verantwoorde manier open kunnen. Het is een lange weg, maar het is de enige. En, zoals al geschetst aan het begin van deze column, staat het overgrote van de bevolking achter de maatregelen. Deze mensen zijn jouw gasten, jouw fans en ambassadeurs. Wanneer je hen tegen de borst stuit, kan de imagoschade vele malen groter zijn dan de tijdelijke erkenning voor jouw probleem. Er is een toekomst, werk daar naartoe. Ik wens jullie heel veel kracht en wijsheid in deze ellendige tijden.
Wil je reageren op deze column? Dat mag, en kan. Stuur me dan een e-mail via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl.