Steeds meer koffiezaken stoppen met de extra toeslag op plantaardige melk. Dit blijkt uit een overzicht van ProVeg Nederland. In de nieuwste update van een jaarlijkse peiling vond ProVeg acht ketens die plantaardige melk in de koffie aanbieden zonder meerprijs. Vorig jaar waren dit er nog maar drie. Onder de ketens die de toeslag in de afgelopen maanden lieten vallen zijn grote ketens als Starbucks en Coffeecompany. ProVeg Nederland is blij dat steeds meer zaken in Nederland de ‘vegan taks’, de fel bekritiseerde toeslag op plantaardige melk, laten vallen.
‘Verschrikkelijk pervers’
De toeslag is al jaren omstreden, omdat deze volgens duurzaamheidsexperts milieubewust gedrag ontmoedigt en niet de echte prijs vertegenwoordigt. Michel Scholte, directeur van de organisatie True Price, noemde het eerder ‘verschrikkelijk pervers’. ProVeg Nederland deed de afgelopen jaren herhaalde oproepen aan Starbucks en andere koffiezaken om de prijzen gelijk te trekken.
‘Mooie margemaker’
ProVeg vindt het gebruik van plantaardige melk als ‘margemaker’ onverantwoord. Directeur Veerle Vrindts: “Door een toeslag op plantaardige melk wordt een klimaatvriendelijke keuze afgestraft in plaats van aangemoedigd. Vanuit duurzaamheidsoogpunt is het beter als bedrijven het omkeren: haal je marges binnen op koemelk door die duurder te maken, en verlaag de prijs van de plantaardige. Dat moet prima te doen zijn op een manier die netto geen geld kost of juist inkomsten oplevert.”
Eerlijke prijs, oneerlijke wereld
Jasper Uhlenbusch van Coffeecompany zei hierover tegen Nu.nl: "Eerst hadden we een kleine toeslag, wat precies de nettoprijs vertegenwoordigde", vertelt brand manager Jasper Uhlenbusch. "Want plantaardig is nu eenmaal duurder. Toch voelde het niet goed om de duurzame keus duurder te houden. We hadden ergens het gevoel dat het niet klopte. Daarom hebben we ervoor gekozen om daar wat marge op in te leveren. Het was door de nettoprijs een eerlijke prijs, maar wel een prijs in een niet helemaal eerlijke wereld. Wij vinden dat we hier een rol in hebben. En doordat plantaardige koffies nu even duur zijn, neemt de populariteit toe, en dus ook de volumes."
De CO2-uitstoot van koemelk ligt ruim drie keer hoger dan die van plantaardige melk en het landgebruik zelfs bijna tien keer hoger, volgens wetenschappers van de Oxford Universiteit.
Tot 75 cent extra
Uit het onderzoek van ProVeg Nederland blijkt dat sommige koffieketens tot wel 75 cent extra rekenen voor plantaardige melk ten opzichte van koemelk. Maar daar komt nu dus steeds meer verandering in, ook bij ´s lands grootste keten Starbucks. Op een aantal locaties had Starbucks sinds afgelopen maart de prijzen al gelijk getrokken, maar op veel locaties - waaronder die op de NS-stations - moest de klimaatbewuste consument nog steeds een toeslag betalen voor plantaardige melk. Sinds deze maand betalen echter ook de klanten op NS-stations de toeslag niet meer. De lijst met 'uitzonderingsfilialen' wordt zo steeds korter.
Vrindts: “Door op steeds meer Starbucks-locaties de prijs van plantaardige melk gelijk te trekken met die van koemelk, wordt de consument die een duurzame keuze wil maken niet langer gestraft. Bovendien zet Starbucks een belangrijke stap in het behalen van haar klimaatambities. Wij hopen dat meer koffieketens het voorbeeld van Starbucks en Coffeecompany zullen volgen.”
Andere koffieketens zetten vegan taks op agenda
De stap van Coffeecompany en Starbucks krijgt mogelijk navolging van andere koffieketens. Vorig jaar trok Yogurt Barn de prijzen al gelijk en Barista Café heeft aan Nu.nl laten weten dat het onderwerp bij hen op de agenda staat en zij hier binnen enkele weken meer over kunnen zeggen.