Dirk-Jan Stip: "Mijn voorkeur gaat uit naar een langetermijnvisie"

Auteur: Juan Kort
Ondernemen in... Ondernemen 27 februari 2024
Dirk-Jan Stip: "Mijn voorkeur gaat uit naar een langetermijnvisie"

Ondernemen in Amersfoort. Dirk-Jan Stip (62) opende in november vorig jaar zijn derde Corazon-zaak: Corazon Park in Amersfoort Vathorst. In de Vinex-wijk is de horecaondernemer afhankelijk van de buurtbewoners, er zijn geen toevallige voorbijgangers. Sinds 2006 bouwt Stip op een opvallende manier aan een sterke reputatie, eerst met Coffee Corazon en later met Corazon Bakery en Corazon Express.

Het begon met Coffee Corazon aan de Krommestraat in hartje Amersfoort. Hier vertelt de ondernemer zijn verhaal, nadat hij een gast heeft geholpen. “Ruim twintig jaar heb ik Nederland en de wereld doorkruist om reportages te maken en interviews te houden. Ik heb als regionaal verslaggever bij diverse media zowel lokale sigarenboeren geïnterviewd als verslag gedaan vanuit hongersnoodgebieden en oorlogszones. Mijn journalistieke carrière eindigde als hoofdredacteur bij een blad van evenementenorganisator ID&T. Na het wegvallen van die functie bood het leven me een 'kruispunt' aan. Ervan overtuigd dat de Nederlandse horeca verbetering kon gebruiken, en geïnspireerd door mijn eigen ervaringen als ouder van een driejarige, besloot ik een nieuwe weg in te slaan. In de Krommestraat huurde ik een pand, een voormalige kledingzaak, waar ik van mijn spaargeld en met de hulp van een klusjesman een horecazaak opbouwde. Hier wilde ik goede koffie serveren, een kindvriendelijke omgeving bieden en mijn liefde voor huisgemaakte taarten, goede thee en versgebakken brood delen. Ik behield grotendeels het interieur van de kledingwinkel, want wat niet gesloopt wordt, hoeft ook niet opnieuw te worden opgebouwd.” In de rekken waar voorheen kleding lag, staan nu boeken, snuisterijen en flessen. Het geeft een warme sfeer aan de ruimte, net als het bloemetjesbehang, het Jezusbeeld en het portret van Stip. “Het schilderij is geen zelfportret. Ik heb het gekregen van iemand die mij graag wilde schilderen. Ik maak weleens de grap dat er in ‘mijn ogen’ twee verborgen camera’s zitten om het personeel in de gaten te houden als ik er niet ben.”

Opening

Coffee Corazon opende de deuren in oktober 2006. “Ik was niet bekend met de horeca, maar ik wist wel wat ik niet wilde. Met een team van twaalf personen, waarvan twee doorgewinterde horecaprofessionals om mijn gebrek aan kennis te compenseren, waren we zes dagen per week geopend. En met succes. Vanaf de allereerste dag werd Coffee Corazon goed bezocht. In de daaropvolgende jaren heb ik veel geleerd en verbeteringen doorgevoerd. Onze visie ontwikkelde zich door middel van talloze aanpassingen tot een steeds duidelijker concept. Eigenlijk is het geen concept; Corazon is het resultaat van veel toegepaste veranderingen. Het team van de drie zaken bestaat inmiddels uit veertig mensen. Samen hebben we ontdekt wat een zaak tot een goede zaak maakt. Dat draait om echte gastvrijheid, oprechte interesse in de gasten en authenticiteit, allemaal gebaseerd op mooie, verse en verrassende gerechten die we zelf bereiden. Onze menuopties kunnen gasten niet gemakkelijk thuis maken, anders zouden ze net zo goed thuis kunnen blijven.” Stip pakt de kaart erbij. Hierop staan warme broodjes uit de oven, salades, hartige gerechten en veel dranken: van diverse koffies tot smoothies en ‘shaken ice-tea’.

Bakery

Voor vers brood, belegde broodjes, huisgemaakte taarten of andere lekkernijen voor bij de koffie kunnen gasten sinds 2014 terecht bij Corazon Bakery, verderop in de straat. “Ik woon hier vlakbij, daarom is het voor mij handig om twee zaken in de Krommestraat te hebben.” De horecaondernemer opende in november vorig jaar zijn derde zaak: Corazon Park in de Amersfoortse Vinex-wijk Vathorst. “De buitenruimte van Coffee Corazon biedt slechts plaats aan veertig gasten. Met het toenemende aantal hete zomers wilde ik ook een locatie hebben waar op zonnige dagen veel mensen comfortabel buiten kunnen zitten. Bij Corazon Park is zowel binnen als buiten voldoende ruimte, ook voor kinderen. Bij Corazon zien we kinderen niet als overlast. De eerste verdieping is hierop volledig ingericht. Ouders kunnen erbij zitten en genieten van hun bestellingen. Ik laat het je even zien.”

Boven aangekomen openbaart zich een waar speelparadijs met veel speelgoed, spellen en ruimte om te springen. Een treintje raast over een baan door de bovenverdieping. “Ik zocht iets wat kinderen zou bijblijven, iets waar ze enthousiast van worden. Omdat ik zelf als kind dol was op treintjes, besloot ik een baan aan te leggen en een speelgoedtrein te laten rijden. Het bleek een groot succes. Kinderen zeggen nu dat ze naar 'het treintje' willen, en daarmee bedoelen ze mijn zaak. De 'trein' is een herkenbaar symbool geworden voor Corazon. In 2021, toen ik een foodtruck begon, kocht ik een schaftkeet en bouwde deze om tot een 'treinwagon'. Met de Corazon Express, zoals de foodtruck heet, zijn we te vinden op festivals.” Aan tafel, weer beneden, vervolgt Stip: “Bij Corazon Park krijgen we vaak groepsreserveringen voor verjaardagen, babyshowers en dergelijke. Het lijkt erop dat daar in Vathorst vraag naar is. Mensen blijven daar ook langer, daarom hebben we er stoelen met rug- en armleuningen, zodat ze comfortabel kunnen zitten. Met Corazon Park streven we ernaar een buurtcentrum te zijn, waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten.”

De ondernemer moet voor Corazon Park een andere aanpak kiezen om de buurtbewoners naar zijn zaak te trekken. “In hartje Amersfoort loopt continu publiek langs, waaronder veel toeristen. Mocht een gast een keer niet tevreden zijn, dan is dat geen ramp, aangezien er voortdurend nieuwe bezoekers zijn. In Vathorst is de situatie anders, niemand die daar toevallig langskomt. Daardoor zijn we sterk afhankelijk van de buurtbewoners. De reputatie van die locatie is dan ook erg belangrijk, aangezien we afhankelijk zijn van vaste gasten. Als zij niet terugkomen, loopt Corazon Park het risico binnen een jaar failliet te gaan. De vijver waarin we vissen, is beperkt tot één wijk.”

Ontmoetingen

“We hebben vastgehouden aan de waarden waarmee we zijn begonnen, maar we hebben onze eigenzinnigheid verder benadrukt. Zo zijn onze terrassen rookvrij en alle drie de zaken zijn vrij van laptops en wifi. Vijf jaar geleden waren we daarmee de eerste in Nederland, waarvoor we veel aandacht kregen in de landelijke media. Als voormalig journalist weet ik hoe ik nieuws kan genereren. Dat betekent dat we soms gasten weigeren die hier op hun laptop willen werken. Dat is het verschil tussen een korte- en langetermijnvisie. In de horeca is de verleiding groot om voor de korte termijn te kiezen, met het idee dat 'elke euro telt'. Ik geloof dat wanneer de sfeer ergens aantrekkelijk is omdat niet iedereen achter z’n laptop zit met een koptelefoon op, wat niet bepaald gezellig oogt, gasten sneller terugkomen. Die euro komt uiteindelijk wel. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar de langetermijnvisie. Kijk wat hier op onze menukaart achter Spa Blauw staat.” De ondernemer pakt de menukaart erbij. “Er staat: ‘Onzinnig. Prima kraanwater in Amersfoort, dus dat krijg je gratis.’ Wanneer iemand Spa Blauw bestelt zeg ik dat het gewoon water in een flesje is en dus zonde van het geld. Iedereen is het daarmee eens. Ik loop 2,95 euro aan omzet mis, maar het gevolg is dat deze gasten naar buiten gaan met het verhaal dat ze niet als een wandelende portemonnee werden gezien.”

Stip maakt duidelijk waar Corazon voor staat. “We streven niet naar up- en cross-selling, maar naar vertrouwen, vriendschap en verbinding. Onze visie omvat zeven kernpunten: het tempo wordt bepaald door de gast, verantwoordelijk ondernemen, de klant is geen koning, no logo's, vertrouwen geven, niet stelen maar geven en neem de tijd en verbind. In de horeca is verbinding van essentieel belang, we kennen veel van onze vaste gasten persoonlijk. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de vakantie- en geboortekaarten die we ontvangen van trouwe gasten. We streven er altijd naar een praatje te maken met bezoekers, bijvoorbeeld door vragen te stellen als ‘Is dit je eerste keer hier?’ of ‘Woon je in Amersfoort?’. Achttien jaar later blijkt dat gasten elkaar hier hebben ontmoet en samen kinderen hebben gekregen. Zelfs personeelsleden zijn met elkaar getrouwd en kregen ‘Corazon-babys’.”

Twee namen

Hoe zorg je voor vertrouwen, vriendschap en verbinding in een horecazaak? “Nieuwe medewerkers ontvangen een kennisdocument met alle essentiële informatie, waaronder de dresscode, menu-informatie, de muziek die we draaien en richtlijnen voor het omgaan met vragen of opmerkingen van klanten. Het document bevat do's-and-don'ts, tips en tricks en een stappenplan voor het maken van authentiek contact met en het leren kennen van gasten. Soms geef ik jonge medewerkers de opdracht om aan het einde van hun werkdag twee namen van gasten te noemen en van twee gasten te weten waar ze op vakantie zijn geweest. Dit stimuleert het aangaan van gesprekken, wat ik essentieel vind. In het begin kan het wat onwennig aanvoelen, maar na verloop van tijd wordt het steeds natuurlijker. In de horeca hoor je vaak standaardvragen. Met bijvoorbeeld 'Heeft het gesmaakt?' bouw je geen gesprek op. Maar een vraag als 'Wat vond je ervan?' kan een gast niet met een eenvoudig ja of nee beantwoorden. Onze reviews gaan voornamelijk over het personeel en zijn vrijwel allemaal positief. We delen in het team ook horeca-ervaringen die we in het buitenland hebben opgedaan. Mijn doel is dat gasten, wanneer ze hier vertrekken, denken 'Dat was bijzonder'.”

Stip leidt Corazon niet alleen. “Ik heb een bedrijfsleider voor de gehele keten, Joep van Wamel, die buitengewoon waardevol is voor het bedrijf. Om zijn belangrijke rol te waarderen, ontvangt hij elk jaar een extra beloning in de vorm van 1 procent aandelen. Hier is geen maximum aan verbonden. Het dient als een incentive om te blijven en de zaak als zijn eigen te beschouwen, wat het feitelijk ook is. Joep is nu acht jaar bij ons in dienst. Als DGA, directeur-grootaandeelhouder, ben ik de eigenaar en Joep is mede-eigenaar. Gezien de hoge omzet en de waarde van de panden Coffee en Park, die eigendom van de holding zijn, is de waarde op papier hoog. Er zit geen vreemd kapitaal in de zaak. In het begin startte ik met een lening van 9 duizend euro van Heineken, als aanvulling op eigen vermogen, maar die heb ik na een jaar terugbetaald. Met de opbrengsten uit ‘de kassa' kon ik de financiering voor de twee daaropvolgende locaties regelen. Mocht ik ooit besluiten te stoppen, dan hoop ik dat Joep de volledige holding overneemt.” Maar de ondernemer heeft nog een droom. “Het openen van een B&B met twee of drie kamers staat hoog op mijn prioriteitenlijst. Dit was oorspronkelijk gepland voor 2020, maar toen kwam corona. Een B&B zou een geweldige 'brand extension' zijn. Hier, bij Coffee Corazon, kunnen gasten lunchen en bij Corazon Bakery ontbijten én lunchen. Het idee om tegen gasten te kunnen zeggen: ‘Je kunt bij ons slapen, slapen én ontbijten of slapen, ontbijten én lunchen’, lijkt me fantastisch. Verschillende arrangementen, allemaal binnen de Corazonketen.”

Facts & figures

Prijs koffie: 2,95 euro
Prijs frisdrank: 2,95 euro
Prijs bier: 3,95 euro (van Stadsbrouwerij De Drie Ringen)
Prijs wijn: 4,75 euro
Goedkoopste broodje: Alle broodjes zijn 13,95 euro
Hardloper eten en prijs: Broodje gegrilde kip avocado op rozemarijn-zeezout brood: 13,95 euro
Hardloper dranken en prijs: Cappuccino, 3,50 euro
Brutowinstpercentage: 70 procent gemiddeld
Zitplaatsen binnen: 110
Zitplaatsen buiten: 40


Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws