Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maar als je wakker wordt in één van die hotels, zoals het NH bijvoorbeeld, dan had die kamer zich in iedere stad ter wereld kunnen bevinden. Die hotels zijn zo onpersoonlijk en ongezellig, dat ik het jammer vind voor de beleving van de gast dat ze in zo’n hotel moeten verblijven.”
Dirk-Jan wil met de opening van zijn B&B aantonen dat er ruimte is voor vernieuwende en onderscheidende slaapconcepten in de keistad. “Zelf heb ik in wel duizenden hotels geslapen tijdens mijn carrière als journalist en ik besef ook wel dat de keuze voor een bekende keten lekker veilig is. Je weet van tevoren natuurlijk wel precies wat je krijgt. Maar tegelijkertijd is die gedachte wat achterhaald, want op basis van reviews kun je net zo goed beoordelen of een B&B of Airbnb-locatie bij je past en een behoorlijk niveau heeft. Onzekerheid is het moeilijkste van op vakantie gaan, het levert je stress op. Dat verklaart de nog altijd zo grote aanwezigheid van die kleurloze hotelketens volgens mij.”
Dit is Amersfoort
De toekomstige B&B van Dirk-Jan wordt dan ook anders, niet alleen qua ‘look’, maar ook op andere vlakken. “Als je wakker wordt in mijn B&B, dan weet je: ‘Dit is Amersfoort!’. De B&B moet aanvoelen als een Nederlands huis, precies zoals wij als Nederlanders wonen. Zo’n pand heeft op zich al geschiedenis in zich, dus heel veel hoef je er niet aan te veranderen. Ik heb wat panden aan de rand van het centrum op het oog, bijvoorbeeld in de Hendrik van Viandenstraat. Een B&B mag best wel ‘geleefd’ aanvoelen, als het er maar schoon is. De totale ervaring is het belangrijkste, je woont tijdelijk in een huis met buren - in een straat vol Amersfoorters - en niet op een industrieterrein naast de fabriek van Campina, zoals dat bij veel hotels het geval is.”
Stip heeft ook niet het gevoel dat hij fulltime met de B&B bezig hoeft te zijn. Dat kan ook niet, want hij is ook al eigenaar van een zeer succesvolle horecazaak. “De techniek helpt een handje en er gaat straks iemand schoonmaken voor me. Technisch gezien kun je de gast op afstand toegang geven tot de B&B met een QR-code, met een app. Ik heb het daar al over gehad met een slotenleverancier die mij opbelde toen hij hoorde over mijn plannen. Voor mijn gevoel hoeft er ook niet vaak iemand aanwezig te zijn voor controle of iets dergelijks. De ‘crowd’ controleert tegenwoordig, op verschillende platforms worden reviews en opmerkingen doorgegeven, dus dat loopt wel los. De grote meerwaarde is, dat de B&B écht Amersfoorts is.”
Eten bij 'locals' thuis
Dat Stip een lunchzaak heeft, is een uitkomst voor de toekomstige B&B-gasten. “Je kunt straks een combi boeken van kamer, ontbijt en lunch. Nu zie ik al heel veel hotelgasten in mijn zaak. Zij eten liever hier dan dat ze in een kale eetzaal een ‘overpriced’ standaardontbijtje van een hotelketen moeten eten. Ik zit er zelfs aan te denken om de gasten de mogelijkheid te bieden om ’s avonds bij Amersfoorters thuis te gaan eten. Samen koken, lekker kletsen, de Hollandse pot en Nederlandse gastvrijheid ervaren… Dát is toch de ultieme ervaring? Dat willen de buitenlandse gasten echt wel een keer meemaken, want de Nederlandse eetcultuur is anders dan die in het eigen land van de gast. Vergelijk alleen al de Nederlandse wc met een Italiaanse, dan zie je hoe groot de verschillen zijn. Uiteindelijk is binding mijn ultieme doel, dat is ook in mijn horecazaak het allerbelangrijkste; mede daarom weer ik werkende ‘laptopzombies’ in mijn zaak. Wie ik zie werken op een laptop of tablet, wordt daarop aangesproken. Het moet hier vooral gezellig zijn, het is een plek om sociaal te zijn en te genieten.”
Slap geouwehoer
Dirk-Jan weet dat de beleving hetgeen is dat je het meest bijblijft van een vakantie. “Ik vind het heerlijk als mijn toekomstige gasten straks op een verjaardag zeggen: ‘Weet je nog, toen in Amersfoort, dat we aten bij die mensen thuis?’ Juist dát maakt een vakantie uniek. Het klinkt nogal cliché, het inspelen op de belevingsmaatschappij, maar dat is wel hoe de wereld werkt. In mijn lunchzaak is een kopje koffie alleen niet genoeg, er zijn namelijk 'tig' zaken die dat net zo goed kunnen serveren; het gaat om het verhaal aan tafel, de sfeer in de zaak en het goede gevoel dat je bijblijft. Bij ons in de zaak draait alles om vriendschap en dat werkt door in de hele bedrijfsvoering. In de horeca hoor ik het bedienend personeel vaak zeggen ‘Heeft het u gesmaakt?’. Joh, wat een slap geouwehoer. Dat vraag je aan je vrienden toch ook niet als ze bij jou thuis komen eten? Het is niet oprecht en men prikt daar echt wel doorheen; in mijn B&B is straks alles echt, je beleeft Amersfoort zoals het echt is.”
Op dit moment is Dirk-Jan nog druk op zoek naar een geschikt pand, maar binnen nu en een paar maanden moet de B&B al openen.