Traditionele marketing vereist veel tijd, geld en moeite, zoals advertenties in kranten, folders en mond-tot-mondreclame, met vaak een lokaal en beperkt bereik. Social media biedt een oplossing: het duurt maar een paar seconden om je boodschap naar je doelgroep te communiceren en meer mensen zijn er actief, waardoor het dé plek is om je bedrijf te promoten, hoe groot of klein je onderneming ook is.
De overstap naar social media is echter niet altijd makkelijk. Je weet dat je iets moet posten, maar inspiratie ontbreekt vaak, en elke post voelt geforceerd of zonder structuur. Herken je dit? Maak je geen zorgen! In dit artikel delen we tips & tricks die je helpen om je bedrijf optimaal te promoten via social media.
De kanalen
Voordat je content maakt, is het belangrijk om te bepalen via welke kanalen je die verspreidt. Instagram en TikTok zijn daarbij onmisbaar. Volgens Instagram-hoofd Adam Mosseri kijken gebruikers steeds vaker naar Reels dan naar foto’s. Korte, creatieve video’s van 15 tot 30 seconden werken het best ook voor informatieve content. Het draait om fun en herkenning. Dat geldt ook voor TikTok: houd het kort, speel in op trends en gebruik trendy formats zoals ‘We listen and we don’t judge’ om aansluiting te vinden bij je doelgroep.
Ben jij geinspireerd geraakt? Download onze contentkalender, print 'm uit en plan jouw content wekelijks in!
Planning
Het inplannen van content hangt af van hoe betrokken jij wilt zijn bij je doelgroep. Wil je maximale betrokkenheid? Werk dan minstens twee keer per week aan je content, met behulp van verschillende tools. Canva, met 170 miljoen actieve maandgebruikers, is een van de populairste tools en staat op de derde plaats in de grafische sector, na Adobe Photoshop en -Indesign. Het is ook nog grotendeels gratis te gebruiken. Vergeet niet dat je niet altijd zelf de content hoeft te bedenken; laat je inspireren door menukaarten, seizoensgebonden producten en de vragen of feedback van klanten.
Hashtags #
Nu je hebt gekozen op welk kanaal je gaat plaatsen en hoe je de content gaat vormgeven, is de grote vraag: hoe val je op? Veel mensen denken dat hashtags niet meer relevant zijn, maar laat je niet misleiden. Het algoritme van Instagram rangschikt content op basis van relevantie, waarbij hashtags een belangrijke rol spelen. Carol Lynn van Instagram benadrukt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Focus op de inhoud en vermijd algemene hashtags zoals 'Reels', omdat Instagram de betrokkenheid prioriteert. Als je content de eerste gebruikers niet betrekt, zal het niet aan meer gebruikers worden aanbevolen, wat het bereik en de effectiviteit vermindert. Het gebruik van locatie-tags en het taggen van andere lokale ondernemers is ook een effectieve manier om je bedrijf te promoten.
Conclusie
Je socialmediapromotie hoeft niet perfect te zijn. Een kleine, consistente inspanning kan al zorgen voor meer herkenning, sterkere klantenbinding en zelfs hogere omzet. Door slim gebruik te maken van de juiste kanalen, creatieve content en relevante hashtags, kun je met weinig moeite veel bereiken. Dus begin... Elke stap is er één vooruit!
Fotografie: Canva
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.