Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2022 een omzet van € 468 miljoen, een toename van 140 miljoen euro of 42,7 procent ten opzichte van de omzet van € 328 miljoen in 2021.
Gedurende het kwartaal zag de horecagroothandel een sterk herstel van de omzetten. “In januari verkeerden we nog grotendeels in een lockdown, in februari zagen we week na week herstel en tegen het einde van maart lag de omzet in vrijwel alle klantsegmenten, alsmede het totaal, weer op het niveau van voor COVID. Ook de segmenten catering en zorg vertoonden herstel, maar halen op dit moment nog niet de niveaus van voor COVID. De tabaksomzet nam verder af, waar de overige omzet herstelde. Hierdoor ligt ons tabaksaandeel in de omzet over het eerste kwartaal weer onder de 10 procent”, staat te lezen in het persbericht. Het bedrijf verwacht dat het tabaksaandeel in de omzet in de loop van dit jaar nog verder zal dalen.
Bezorgkanaal
De zelfbedieningsomzet van het bedrijf liet, evenals in de afgelopen twee jaren, in het eerste kwartaal van 2022 wederom een groei zien ten opzichte van een jaar eerder. De grootste omzetsprong was echter in het bezorgkanaal zichtbaar, waar de omzet in vergelijking tot vorig jaar bijna verdubbelde. Naast de opstart na de lockdown, ziet de groothandel dat de samenwerking met Heineken in toenemende mate winst oplevert en de opstart van nieuw verworven klanten eveneens een extra impuls aan de omzet geeft.
Doorzetten
“Wij verwachten dat het herstel van onze afzetmarkten zich de komende kwartalen nog zal doorzetten. De ontwikkelingen na de zomer zijn mede afhankelijk van de ontwikkelingen in Oekraïne en daarmee minder goed te voorspellen. Wij richten ons vooral op de kansen die ons de komende tijd geboden worden in een markt in herstel in Nederland en België”, laat de organisatie verder weten.