In 2011 valt eindelijk weer enige groei te verwachten in de horeca. Consumenten durven volgend jaar, vanwege de afgenomen baanonzekerheid weer wat meer uit te geven. Dit verwacht het Economisch Bureau van ING. Horecaondernemers die een duidelijke keuze maken en zich op een specifieke doelgroep richten presteren bovenmaats.
*Focus maakt 'crisisproof'*
Unieke concepten in de horeca bewijzen dat ze de crisis makkelijk de baas kunnen zijn. Horecaondernemers die duidelijke keuzes maken en zich op een specifieke doelgroep richten, kunnen ook in economisch moeilijke tijden goed presteren. ÂHier zijn mooie voorbeelden van, waarbij de klant zich bijzonder gewaardeerd voelt", zegt Sasja van As, sectormanager Horeca van de ING. ÂDe gast die zich speciaal voelt, heeft daar ook geld voor over. Slimme ondernemers bieden een ervaring op maat.Â
*Hotellerie loopt voorop*
De omzetontwikkeling voor de horeca is dit jaar nog negatief. Hiermee blijft de sector achter bij de Nederlandse economie als geheel. De hotellerie loopt, vanwege meer bezoek uit het buitenland, op de andere horeca branches vooruit. Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam groeit twee keer zo snel als landelijk.
*Compenseren met hogere prijzen*
Cafés weten de terugloop in aantallen bezoekers, liters drank en dergelijke nog gedeeltelijk goed te maken door de prijzen te verhogen. Voor restaurants zijn prijsstijgingen nauwelijks compensatie voor de teruglopende tafelbezetting en het lager aantal verkochte gerechten en dranken.
*Voorzichtig herstel*
Voor Nederland wordt in 2011 een economische groei verwacht van 1,4% en voor de horeca een volumegroei van 0,5%. Volgend jaar is voor de horeca dus een jaar van voorzichtig herstel. Afnemende baanonzekerheid weegt in het consumentenvertrouwen zwaarder dan de licht dalende koopkracht. Consumenten blijven weliswaar sparen, maar wel iets minder omdat een buffer minder noodzakelijk is. Dat leidt tot licht hogere bestedingen.
~Frank Lindner~
Omzet horeca in 2011 weer in de plus
18 november 2010