McDonald's 20 jaar in China

16 december 2010
McDonald's 20 jaar in China

Twintig jaar geleden opende McDonald's zijn eerste hamburger-restaurant in China. Om het 20-jarig jubileum te vieren hebben de vier grootste vestigingen in Peking een opknapbeurt gekregen. Binnen drie jaar moeten alle zaken dezelfde lichte, warme, comfortabele, maar toch ook eenvoudige uitstraling krijgen. De modieuze snacktenten moeten zo nog meer klanten trekken.

*Groei*
Er zijn momenteel tegen de duizend fastfoodzaken van McDonald's in het land en ze blijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Dit jaar alleen al kwamen er 165 bij. Voor volgend jaar staan er 200 nieuwe zaken gepland. In 2013 wil de keten wil het aantal restaurants hebben verdubbeld tot 2000. De helft daarvan wordt een McDrive, anticiperend op China's groeiende mobiliteit.

*Visie*
De baas van McDonald's in China ontvouwt zijn strategie. "We zijn hier voor de lange termijn. Toen we ons eerste restaurant in 1990 openden in Shenzhen keken we naar de toekomst. Het is ons ultieme doel om ons marktaandeel te vergroten, nu consumenten steeds vaker van het platteland naar de stad verhuizen."

*Breed of specialistisch?*
De concurrentie ligt op de loer. Kentucky Fried Chicken (KFC), doet het ook heel goed. Waar McDonald's blijft voortborduren op het aloude concept door overal ter wereld hetzelfde menu te serveren, daar speelt KFC juist in op Chinese smaak. Dat bedrijf heeft inktvis-stokjes of Chinese rijst als ontbijt. Terwijl McDonald's China exact hetzelfde product biedt dat je overal ter wereld kunt krijgen.


~Frank Lindner~

Overig nieuws