2013 wordt het jaar van de roos. Die zien we terug in de mode, het interieur en in het eten en drinken. Dat blijkt uit de Trendlist 2013, samengesteld door HBMEO. Maar in 2013 wordt vooral de fun-factor belangrijk.
*De roos*
2013 wordt het jaar van de roos. We zien de bloem terug in de mode, het interieur en in eten en drinken. Net als alle andere bloemen en krachtige kruiden. We willen verrast worden door nieuwe smaken en geuren, licht de Trendlist toe. Deze trend creëert rozenbrood, rozensmoothies, rozensalade en rozenchocolade, maar ook gourgetbloemen en bloemenijs.
*Ontbijten met vrienden*
Uit ontbijten met vrienden is ook een trend die men volgend jaar verwacht. In het komend jaar zien we biologische en natuurlijke siropen. French press coffee, eten in de natuur, kafferlimoenen, koffiekruiden, amarettobitters, medical kitchen en chocoladefruit, staan ook op de trendlijst.
*De fun-factor*
Volgens de trendwatchers wordt in 2013 alles anders. We gaan opnieuw bepalen wat belangrijk is in het leven en gaan op zoek naar nieuwe oplossingen, andere richtingen.
Of dit nu gaat om de politiek, om de economie, het milieu, ons privéleven of ons werk. We gaan ontwortelen. We doorbreken de regelmaat. Dat geeft veel onzekerheid en om daar mee om te gaan, vertonen we vluchtgedrag. Naast de natuur is de enige andere uitweg: positiviteit. De fun-factor wordt dus belangrijk.
~Myrtille Vromans~
2013: het jaar van de roos
3 december 2012