Franchiseketen uitgelicht: Bakker Bart

Auteur: Redactie
Franchiseketen uitgelicht: Bakker Bart Bakker Bart aan de Haarstraat in Rijssen

In deze rubriek presenteert Lunchroom de bekende en onbekendere franchiseketens binnen de horecadagzaken. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer Bakker Bart, dat circa 155 vestigingen heeft. 

Het runnen van een franchiselunchroom heeft voor- en nadelen. Conceptmatig is er vaak weinig ruimte, maar ondernemers profiteren van de naamsbekendheid en de marketing. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom licht de redactie van Lunchroom iedere maand een franchiseketen uit.

Concept

Bij Bakker Bart kan men eenvoudig genieten van producten die vers uit de eigen bakkerij komen. Met de belofte ‘Altijd vers, vertrouwd en op elk moment speciaal voor jou gemaakt’, heeft de keten als missie om ervoor te zorgen dat je op elk moment van de dag kunt genieten van lekkernijen uit de eigen winkelovens. Bakker Bart is een belangrijke speler op het gebied van eten buiten de deur, vooral tijdens ontbijt- en lunchmomenten. Bakker Bart-winkels verkopen belegde broodjes, panini’s, tosti’s, ontbijt- & lunchpakketten, hartige snacks, salades, wraps, zoete snacks, taart en gebak.

Oorsprong en groei

Bakker Bart opende zijn eerste winkel in 1977 in het winkelcentrum Dukenburg in Nijmegen. Bart van Elsland, de oprichter van Bakker Bart, had het idee om de oven een centrale plek in de winkel te geven, zodat klanten konden zien hoe het brood vers uit de oven kwam. Dit zorgde niet alleen voor een bijzondere beleving voor de klanten, maar ook voor de heerlijke geur van vers brood in de Bakker Bart-winkel.

Naast het innovatieve idee om de oven centraal in de winkel te plaatsen, ontwikkelde Bart in zijn eerste winkel ook een revolutionair baksysteem dat de kern vormt van de huidige formule. Met dit systeem kan de nachtelijke bakactiviteit naar de dag verschoven worden, waardoor de bakker niet langer 's nachts hoeft op te staan om alle producten op tijd in de winkel te krijgen. Bovendien kunnen deegstukken op elk moment van de dag gebakken worden, waardoor de winkel de hele dag door verse producten kan aanbieden en snel kan inspelen op de vraag van klanten. Dit baksysteem is nog steeds een belangrijke succesfactor voor Bakker Bart en geeft een voorsprong op andere bakkers.

Zes jaar na de eerste opening, opende Bakker Bart een nieuwe winkel in het centrum van Nijmegen en begon zich van daaruit via franchising uit te breiden tot de grootste bakkerijketen van Nederland. Bakker Bart kiest altijd voor de beste locaties met veel verkeer om zo veel mogelijk klanten te bereiken.

Op 22 juli 2019 werd aangekondigd dat Bakker Bart en Bakerstreet samen gaan werken. Bakerstreet is een winkelketen die broodjes verkoopt in tankstations in Nederland en België, evenals in zelfstandige filialen en als instore-vestiging in de Praxis. Beide merknamen blijven naast elkaar bestaan in de nieuwe holding Vital Food Group.

Cijfers

Als je interesse hebt om een Bakker Bart-winkel te openen, moet je rekening houden met bepaalde investeringen. Om te beginnen is er een entrancefee van €11.500. Daarnaast betaal je als franchisenemer 12,7 % van de netto omzet als franchisefee. De totale investering hangt af van het type winkel dat je wilt openen, evenals het benodigde eigen vermogen afhankelijk is van eventuele leningen.

Het gemiddelde inkomen van een Bakker Bart-winkel hangt af van het type winkel dat je opent. Het verzorgingsgebied van de locatie moet minstens 20.000 inwoners tellen om voldoende klanten te trekken. Het type samenwerking dat Bakker Bart aanbiedt is hard franchise, wat betekent dat de regels vrij streng zijn en veel aspecten als huisstijl, voorraad, inkooplocatie en media-uitingen vaststaan. Het servicekantoor regelt de inkoop.

De voordelen

Als franchisenemer bij Bakker Bart ben je je eigen baas en heb je voldoende vrijheid om zelf invulling te geven aan je bedrijf. Je krijgt ook de steun en het vangnet van Bart's Retail, de franchisegever. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen succes en dat je kunt rekenen op een solide ondersteuning om je doelen te bereiken.

Bakker Bart is een fullservice franchiseorganisatie die franchisenemers graag ondersteunt op diverse gebieden. Zo bieden ze onder andere hulp op het gebied van marketing, commerciële winkelbegeleiding en centrale inkoop. Maar ook op het gebied van automatisering, training & opleiding, administratie, projectinrichting, personeelszaken en juridische zaken staan ze voor je klaar. De franchisegever begrijpt dat er veel komt kijken bij het runnen van een eigen zaak en wil ondernemers daarom ontzorgen en ondersteunen waar nodig. Zo kunnen zij focussen op wat echt belangrijk is: het tevreden stellen van klanten en het succesvol runnen van een eigen onderneming.

Ondernemersprofiel

Bij Bakker Bart staat de franchisenemer centraal en wordt gekenmerkt door ‘power’. Dit houdt in dat de franchisenemer plezier heeft in zijn werk en elke dag een feestje maakt voor de klant. Er wordt ondernemingszin verwacht, waarbij de franchisenemer nieuwe kansen ziet en samen met Bakker Bart bouwt aan het succes van de formule. Waardering en respect zijn belangrijk en de franchisenemer neemt eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het bedrijf. Het draait allemaal om resultaatgerichtheid en het winnen van de klant. Alles wordt gedaan om altijd weer iets lekkers te maken voor de klant. Geboren gastheren en vrouwen, teamplayers, planners en organisatoren met passie voor het bakkersvak kunnen zich aanmelden.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws