Themamaand Betalen: Wat voor kassasystemen zijn er voor lunchrooms?

Auteur: Juan Kort
Themamaand Betalen 21 maart 2023
Themamaand Betalen: Wat voor kassasystemen zijn er voor lunchrooms?

Kassasystemen voor de horeca bieden tegenwoordig veel meer dan alleen het bijhouden van bestellingen. Softwaretoepassingen kunnen het de uitbater en het personeel een stuk makkelijker maken. Bestellingen kunnen rechtstreeks geïntegreerd worden met het boekhoudprogramma en gasten kunnen via een QR-code zelf bestellen en betalen. Dit zijn de zes grootste kassasystemen voor de horeca.

unTill

Al ruim dertig jaar levert unTill totaaloplossingen aan de meest uiteenlopende horecazaken. Hierin staan zij voor automatiseren van horecaprocessen in de breedste zin van het woord. Middels ervaren horeca optimizers adviseren zij in het automatiseren van horecaprocessen en zijn ze continu op zoek naar innovaties en noviteiten om de horeca verder te brengen. Met ruim 125 volwaardige en werkende integraties op het gebied van boekhouden, reserveren, betalen, personeelsplanning, loyaliteit en bestellen loopt unTill voorop. 

unTill kan zich zonder moeite aanpassen aan verschillende concepten en processen. Ze onderscheiden zich met innovatieve hardware van gerenommeerde leveranciers, intuïtieve software en een klantgerichte aanpak. De kassasystemen van unTill kenmerken zich vanwege de hoogwaardige kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Door de intuïtieve software wat aansluit op de specifieke werkwijze van horecazaken wordt unTill binnen vijf minuten geaccepteerd op de werkvloer en behoort inwerken tot het verleden.  

Spont

Spont is sinds 2015 bezig met ondernemers helpen met het starten van hun bedrijf en wil meer zijn dan alleen een ‘iPad kassa’. Het Nederlandse bedrijf vindt het voor ondernemers niet realistisch om naast kassasoftware, nog meer abonnementen te moeten nemen die nodig zijn. Voorbeelden hiervan zijn de opties om reserveringen te boeken, bestellen via QR-code en online bestellen aan te bieden. Spont biedt een simpel all-in-one iPad kassasysteem voor de horeca voor een voordelige prijs. Na een makkelijke installatie kan het personeel aan de slag met takeaway, reserveringen, een keukenscherm waarop orders van verschillende kanalen worden verwerkt en QR-bestellingen. Een horecagelegenheid met een terras? Daarvoor is Spont ook te gebruiken op een iPhone of iPad. Alle data, inkomsten en uitgaves zijn met duidelijke en overzichtelijke statistieken terug te vinden. De softwaremaker wil zijn klanten overigens niet aan langdurige contracten binden, daarom kan men altijd van het contract afkomen. Het kassasysteem kan gekoppeld worden aan Tapp, Deliverect en API van Spont.

Eijsink

Eijsink is een familiebedrijf uit Hengelo dat bijna veertig jaar actief is in de automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen. Het kassasysteem van deze onderneming heeft een overzichtelijke beheeromgeving waarin prijzen eenvoudig te wijzigen zijn met een centraal prijsbeheersysteem waarin producten makkelijk zijn toe te voegen. Vervolgens zijn de resultaten snel te bekijken door omzetrapportages. Volgens Eijsink slaat iedere medewerker moeiteloos en snel orders aan op hun systemen. Ook kunnen uitbaters gewone consumententablets of -smartphones veranderen in mobiele kassa’s, ook leveren ze industriële, sterke handhelds. Het bedrijf biedt voor verschillende budgetten oplossingen. Doordat de kassa van deze leverancier op een simpele manier en veilig met een boekhoudpakket te koppelen is, bespaar je veel tijd aan administratieve zaken. Het is bovendien geschikt voor kleine en grote zaken met meerdere locaties met vaste kassa’s en handhelds. Door het flexibele, cloudbased kassasysteem groeit het mee met de behoeftes van de gebruiker. Eijsink helpt ondernemers ook met alle hardware die ze nodig hebben. Van bonprinters tot handhelds, scanners en pinapparaten. De hardware van Eijsink kan aan de dure kant zijn.

De Duitse groothandel METRO AG nam 100 procent van de aandelen van Eijsink over in maart vorig jaar. Eijsink wordt uiteindelijk geïntegreerd in METRO's techbedrijf Hospitality Digital (HD).

Lightspeed

Lightspeed Commerce werd in 2005 in Montreal, Canada opgericht en is een softwareleverancier voor verkooppunten en e-commerce. Het bedrijf heeft kantoren over de hele wereld, waaronder in Amsterdam en biedt diensten aan detailhandel én horeca. Lightspeed geeft de gebruikers de mogelijkheid het businessmodel uit te breiden met integraties voor maaltijdbezorging, afhalen en online bestellen. Tafels zijn met het systeem te verschuiven en vloerplannen zijn aan te passen, zodat de bediening altijd weet waar ze moeten zijn. Gasten kunnen met een Lightspeed kassasysteem snel betalen met hun creditcard, pinpas en smartphone. Deze transacties worden inzichtelijk gemaakt door rapportages. Mocht er hulp nodig zijn bij terugvorderingsbeheer of fraude, staat een team van experts klaar om te helpen.

Lightspeed Restaurant POS software is een managementsysteem waarmee je alle zaken als personeelsmanagement, boekhouding en CRM-management centraal regelt voor elk type horecagelegenheid. Ook kan men bij deze leverancier terecht voor hardware. Lightspeed is geen goedkoop systeem, maar kent geen installatiekosten.

MplusKassa

Dit familiebedrijf is in 1985 ontstaan door een voorliefde voor exacte vakken, logica, analyse en systematiek. In 2004 is het bedrijf zich gaan specialiseren in kassasystemen onder het merk MplusKassa. Het kassasysteem voor de horeca laat de bediening door middel van een plattegrond zien welke tafel van een nieuw drankje voorzien moet worden, in 2D of 3D. Verder is het mogelijk een tafel een naam te geven, een bon te splitsen, de voorraad te beheren, bereidingswijze en allergenen toe te voegen en uren te registreren. Ook dit kassasysteem kan gekoppeld worden aan veel andere software, zoals boekhoud- en reserveringsprogramma’s. Ondernemers hebben daarnaast overal toegang tot de online backoffice van de kassasoftware waarbij alle data eenvoudig te analyseren is in het dashboard. Keukenpersoneel is ook gebaat met MplusKassa, doordat met keukenmanagement de bestellingen overzichtelijk getoond worden op een touchscreen in de keuken.

BizzCloud

BizzCloud, gevestigd in Amsterdam, biedt software die veel kenmerken heeft van ERP software. Anders dan veel ouderwetse ERP systemen, is het makkelijk en intuïtief in het gebruik en is er weinig training en support nodig. De kassasoftware is wat beperkter in vergelijking met concurrenten. Daarentegen is het grote voordeel de lagere prijs. Wel heeft BizzCloud een geavanceerd voorraadbeheersysteem en uitgebreide koppelingen met boekhoudpakketten en extra functies. Bovendien zijn de bedrijfsresultaten met mobiele applicaties overal realtime te zien. Omdat het systeem tafelstatusindicatoren bevat, is het overzichtelijk welke gasten geholpen moeten worden. Het is mogelijk om het BizzCloud kassasysteem op een bestaande laptop, smartphone of tablet te draaien. De producent biedt zelf ook hardware aan dat speciaal is afgestemd op hun eigen software.

Zettle by PayPal

Zettle by PayPal, voorheen bekend als iZettle, is een Zweeds financieel technologiebedrijf opgericht in april 2010. Het bedrijf biedt een scala aan financiële producten inclusief betalingen, verkooppunten, financiering en partneraanvragen en werd in 2021 overgenomen door PayPal. Sinds de oprichting is het hun missie om kleine bedrijven te helpen slagen in een wereld van grote ondernemingen. Zettle by PayPal is een mobiele kaartlezer en een one-stop-shop die ondernemers helpt bij het inzien wat de best verkochte producten zijn, de omzet per medewerker is en welke gasten vaker terugkomen, maar ook bij de voorraad beheren. Dit kassasysteem combineert een mobiele app met een draagbaar pinapparaat, zodat je ook onderweg kaartbetalingen kunt accepteren. De software is gemaakt voor gemak en de gast binnen enkele seconden af te laten rekenen. Dankzij kassarapportages is de boekhouding beter bij te houden, wat het maken van zakelijke beslissingen makkelijker maakt. De rapporten zijn rechtstreeks op een smartphone te bekijken, zodat de verkoop overal te volgen is. Zettle by PayPal is te koppelen met vele partners, waaronder betalingspartners en boekhouddiensten.

Dit artikel maakt onderdeel uit van de Themamaand Betalen. 

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws