In november van 2022 won Copper Branch met hun inzending 'Copper Power' het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dit jaar organiseert Lunchroom voor de veertiende keer de prestigieuze wedstrijd. Welk broodjes wonnen de afgelopen jaren? De redactie van dit vakblad zet de laatste zes winnende broodjes op een rij.
De opvolger van 'Copper Power'?
Is jouw broodje de opvolger van ‘Copper Power’? Schrijf je nu in voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2023. De inzendtermijn sluit op vrijdag 6 oktober om 12:00. Vervolgens worden de genomineerden op 11, 12 en 13 oktober bekendgemaakt via deze website, onze nieuwsbrief en social media. De winnaar wordt op vrijdag 24 november 2023 bekendgemaakt via de kanalen van Lunchroom.
Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina. We kijken uit naar je inzending! Succes!
2022: Copper Power van Copper Branch
Het broodje wordt door de inzenders als volgt beschreven: “Onze Copper Power is een pure smaaksensatie. Zo hebben we op onze Spaanse ‘Barra Gallega’, heerlijke gemarineerde shiitake gecombineerd met Homemade sriracha-ratatouille en gelegd op een romig laagje béarnaisesaus met gerookte paprika poeder, jong spinazie blad, alfalfa en frisse bio tomaat. Alles bij elkaar een lekker lunchgerecht met een krachtige verrassende smaak die in de prettige zin lang bij blijft en vraagt om nog een keer besteld te worden.”
2021: Dis Veggie van Gasterij Den Dis
“Gepresenteerd op een met roomkaas ingesmeerde huisgemaakte kruidige pesto speltbol. Geserveerd met een mix van diverse champignons, ui en taugé. Daarbij een huisgemaakte compote van sjalotten en bovenop een heerlijk gepocheerd ei. Afgegarneerd met cashewnoten, (wasabi)sesamzaadjes en een balsamicodressing”, aldus Gasterij Den Dis over het broodje.
2020: in 2020 is er in verband met corona geen uitreiking van Het Lekkerste Lunchroombroodje geweest.
2019: Gegrilde Aubergineburger van Villa Heidetuin
Een greep uit de reacties van de juryleden: “Zeer origineel, een vega-burger van zeer verse groenten, maar dan wel met spek, zodat ook de verstokte vleeseter aan zijn gerief komt.” Of wat dacht je van deze: “Perfect gepresenteerd, een mooie en gezonde uitstraling. Helemaal van deze tijd.” Daarnaast bleek de jury vol lof over de versheid van de gebruikte producten, waaronder natuurlijk ook het brood, en het feit dat het broodje zonder te knoeien genuttigd kon worden. Een meer dan terechte winnaar in een wedstrijd met een sterk podium.
2018: Mr. Baker goes Asia van Baker & Moore
“Voor wie trek heeft in sushi, maar eigenlijk ook in een lekker broodje, is deze creatie een uitkomst. De geflambeerde zalm is subliem van smaak en de nori mash en avocado - gecombineerd met de soja, sesam en gemberdressing - maken de beleving compleet. En wat dacht je van de ingelegde zoetzure bloemkool, die de smaakpapillen aan het denken zet en als kers op de taart de crunchy zadenmix, die op zijn beurt het geheel voorziet van een stevige ‘bite’? De smaakcombinaties werken uitstekend en dit broodje is een zeer verdiende winnaar”, aldus de redactie van Lunchroom in 2018.
2017: Broodje humus van Parkcafé Groen
Een greep uit de reacties van de juryleden: “De kaas. Waar koop je die? Die is voortreffelijk”. Of wat dacht je van deze: “Fan-tas-tisch! Zo mooi dat het bijna jammer is om er je tanden in te zetten.” Tot slot: “Het gebruik van de overheerlijke groenten en de combinatie van smaken zorgen voor een sensorische sensatie.” Daarnaast bleek de jury vol lof over de zelfgemaakte humus, die van een uitzonderlijk hoog niveau was. Een meer dan terechte winnaar van een strijd die toch al werd gekenmerkt door een hoog niveau.
2016: BITCH van SAP Bagel & Juice Bar
Johnny Ma over het broodje ‘BITCH’, enkele maanden na het ontvangen van de vakprijs: “Het winnen van de prijs heb ik natuurlijk uitgebreid op social media gezet. En dat vinden mensen blijkbaar leuk. Ze gaan erover praten. Mensen vertelden me dat ze al eens langs waren gelopen, maar toch niet bij SAP Bagel & Juice bar naar binnen waren gegaan. Nadat we de prijs binnen hadden gehaald, kwamen ze ons alsnog bezoeken. Dat zijn leuke verhalen om te horen.”
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.