De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.
Dit keer Tamara Meertens (rechts op de openingsfoto). Ze is samen met haar echtgenoot Eric eigenaar van lunchroom De Koffiepot in Hardenberg. Het winnende broodje in 2014 heette ‘Feel the Veal’ en werd bedacht door chef-kok Arno (midden op de foto).
Hoe gaat het met je?
“Goed. Inmiddels is het weer lekker druk - ook vanwege het lekkere weer - waardoor het terras goed bezocht wordt. We hebben ervoor gekozen om tijdens de coronaperiode onze service voort te zetten en in te zetten op afhalen en bezorgen, ook in de avond. We kwmaen hiermee in ieder geval uit de kosten. En nu bereiden we ons voor op mooiere tijden, want die komen er zeker.”
Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?
“In het jaar dat we wonnen, deed dat heel wat met de omzet. Maar nu wordt er nog steeds gevraagd naar ‘dat winnende broodje’.”
Staat het broodje nog op de kaart?
“Jazeker, we hebben zelfs een ‘sandwichvariant’ van het broodje op de kaart gezet. Het is nog steeds een broodje dat heel goed verkoopt.”
Wat was de prijs van het broodje toen en nu?
“Het broodje stond destijds voor 6,50 euro op de kaart. Nu is dat 9,95 euro. Op zich is dat logisch, wanneer je de inflatie meerekent en je bedenkt dat het best een bewerkelijk broodje is. De kalfsfricandeau moet namelijk 36 uur marineren, waarna deze aangebraden wordt en vervolgens in de oven op 160 graden gegaard wordt.”
Is de marge op het broodje veranderd?
“Voor dit broodje weet ik het niet exact, maar we houden altijd een marge van 70 procent aan. Het ene broodje haalt het net niet, het andere broodje wel. Op die manier komen we gemiddeld op die 70 procent uit.”
Was het broodje destijds een bestseller?
“Na het winnen uiteraard wel, maar daarvoor stond het nog niet op de kaart. Het broodje is namelijk speciaal bedacht voor deze wedstrijd.”
Wat zou je nu anders doen?
“Aan het broodje willen we niets veranderen, het is perfect zo. We hebben op een gegeven moment wel even moeten zoeken naar een bakker die het zuurdesembrood voor ons kon maken, omdat onze bakker failliet was gegaan. Na een zoektocht hebben we die gevonden, dus het broodje is precies zoals het in 2014 was.”
Wat is nu je bestseller?
“Carpaccio en zalm doen het altijd goed, dat zijn klassiekers die je niet van de kaart haalt. Op de wisselende kaart staat nu pulled pork, dat goed loopt. Voor degenen die moeite hebben met kiezen, hebben we ‘keuzestress’. Dan krijg je een zelfgekozen selectie van drie kleine broodjes.”
Doe je dit jaar weer mee?
“Tot nu toe doen we steeds mee en halen we steeds de top vijf. Dat vind ik al een hele prestatie. Natuurlijk doen we dit jaar ook mee, met als bedoeling voor de tweede keer te mogen winnen.”
Hoe doe je zelf mee?
Vul onderstaand aanmeldformulier in. Vergeet niet de prijs op de kaart, de naam van het gerecht, de naam van je lunchroom, een foto van het broodje en de receptuur en bereidingswijze mee te zenden (als pdf). Om de wedstrijd nog actueler te maken, mogen dit jaar ook bezorgbroodjes meedingen naar de award. Dit houdt in dat een broodje online aangeboden wordt en bezorgd kan worden.
Lukt het niet met het formulier, dan kun je je aanmelding ook per e-mail doen. Dit kan via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina.
Heel veel succes met je deelname. We kijken uit naar je inzending!