Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Kees Elhorst: ''De mensen kwamen van heinde en verre''

Auteur: Thijs Jacobs
Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Kees Elhorst: ''De mensen kwamen van heinde en verre''

De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend. Dit keer Kees Elhorst, de eigenaar van Elhorst Alkmaar, de allereerste winnaar van de award in 2011.

Hoe gaat het met je?

“Heel goed. We kunnen natuurlijk wel blijven mopperen over corona, maar je kunt er ook wat van maken. En dat doen we met themaboxen, zoals die voor Moederdag, en veel afhaal en bezorging. Het terras is nu open, maar helaas is die niet al te groot. Dat komt omdat we in een winkelstraat zitten.”

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

“Veel. Het heeft mij geen windeieren gelegd en na het winnen van de titel was het druk. Nadat we de prijs wonnen, hebben we een actie gedaan met onze kaasleverancier, waarbij twee fietsen werden verloot onder onze gasten. Dit, samen met de media-aandacht ook bij Radio 538, zorgde voor veel aanloop vanwege de publiciteit. Mensen kwamen van heinde en verre voor het broodje, ‘Doe Mij Die Maar’, Nu tien jaar later vragen mensen nog naar ‘dat broodje van Radio 538’. Echt ongelofelijk.”

Staat het broodje nog op de kaart?

“Ja, maar vanwege corona nu even niet. Het broodje is bewerkelijk en na de corona-lockdown is het broodje van de kaart gehaald. Maar één ding is zeker: het komt terug op de kaart zodra het weer kan, want het blijft een topper en er wordt naar gevraagd.”

Wat was de prijs van het broodje toen en nu?

“De prijs van toen weet ik niet meer, maar het staat nu voor een tientje op de kaart. Natuurlijk is het duurder geworden vanwege de inflatie, maar we doen nooit gek met de prijzen. De doelgroep voor lunch is anders dan voor diner; tijdens lunchtijd heb je een hogere omloopsnelheid.”

Is de marge op het broodje veranderd?

“Over het algemeen zijn de marges niet veranderd. Gemiddeld komen we op een inslag van 27 procent, dus een brutomarge van 73 procent. Dat probeer ik in stand te houden, maar dat betekent wel dat we af en toe ‘schuiven’ met leveranciers. Ik bewaak de marges en overleg met de leveranciers.”

Was het broodje destijds een bestseller?

“Zeker, dat was ook de reden om het broodje in te sturen. De kracht van het broodje is de presentatie; het is een geweldig mooie creatie om te zien. Wanneer het wordt uitgeserveerd, dan zie je gasten kijken en denken: ‘Wat komt daar nou voorbij?’. Het verkoopt zichzelf.”

Wat zou je nu anders doen?

“Niets. Helemaal niets. Hij blijft zoals ‘ie is. De combinatie van ingrediënten is gewoon top en hij smaakt nog net zo lekker als toen.”

Wat is nu je bestseller?

“De ‘Bella Carpaccio Borsato’, die we samen met Marco Borsato hebben ontwikkeld voor Warchild, gaat als een trein. Deze staat nu op de kaart en is een van de bestverkopende broodjes die we hebben.”

Doe je dit jaar weer mee?

“Natuurlijk!”

Hoe doe je zelf mee?

Vul onderstaand aanmeldformulier in. Vergeet niet de prijs op de kaart, de naam van het gerecht, de naam van je lunchroom, een foto van het broodje en de receptuur en bereidingswijze mee te zenden (als pdf). Om de wedstrijd nog actueler te maken, mogen dit jaar ook bezorgbroodjes meedingen naar de award. Dit houdt in dat een broodje online aangeboden wordt en bezorgd kan worden.

Lukt het niet met het formulier, dan kun je je aanmelding ook per e-mail doen. Dit kan via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina. 

Heel veel succes met je deelname en sterkte in deze uitdagende tijden. We kijken uit naar je inzending!

Overig nieuws