Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Jurgen de Ruijter: ''Het was overweldigend''

Auteur: Thijs Jacobs
Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Jurgen de Ruijter: ''Het was overweldigend''

De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.

Dit keer Jurgen de Ruijter, eigenaar van Brasserie Stiefkwartierke in Breda. Zijn winnende broodje in 2012 heette ‘Say Cheese’.

Hoe gaat het met je?

“Als je rekening houdt met de enorm bijzondere situatie, dan zijn we daar wel heel goed doorheen gefietst. Bezorgen was voor ons nieuw, maar dat ging als een trein. En nog steeds gaat dat heel goed. Een financiële strop hebben we dus niet gekend vanwege corona, wat misschien wel wonderbaarlijk is. Als ik de facturen van de bestellingen zie, dan valt me op dat we tot in Antwerpen bezorgen. De mond-tot-mondreclame doet zijn werk heel goed, met name op het vlak van high teas en brunches.”

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

“Als ik daaraan terugdenk, dan krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht. Vanuit het hele land kwamen mensen het winnende broodje proeven. Het is je eigenlijk niet voor te stellen hoeveel van die broodjes er verkocht werden, het was overweldigend.”

Staat het broodje nog op de kaart?

“Nee. Het broodje heeft een jaar of vijf, zes op de kaart gestaan en dat is heel lang voor een broodje. Maar voor de liefhebbers heb ik goed nieuws, want Say Cheese is opgenomen in een kookboek over Breda, dus daarom komt het terug op de kaart als alles weer een beetje normaal is na corona.”

Wat was de prijs van het broodje toen en nu?

“Zo uit mijn hoofd kostte het broodje 9,95 euro. Als het broodje terugkomt op de kaart schat ik dat er een prijskaartje van 12,50 euro aan komt te hangen. We gaan nog even rekenen, maar ik zal er niet veel naast zitten.”

Is de marge op het broodje veranderd?

“De marge op dit broodje was onwijs goed, en dat zal het ook blijven. Het maisbolletje is qua inkoop niet duur, echt dubbeltjeswerk, en ook de sla en de druiven zijn niet heel spannend. De marge zal dus vrijwel niet veranderen en net zo goed blijven.”

Was het broodje destijds een bestseller?

“Het broodje heb ik speciaal ontwikkeld voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland, dus stond daarvoor nog niet op de kaart. Na de winst was het een hardloper natuurlijk. Het broodje bedacht ik in tien minuten, het was echt een ingeving, en de kracht zit hem in de eenvoud.”

Wat zou je nu anders doen?

“Vrijwel niets. Ik heb aan de nieuwe receptuur, die ik maakte voor het kookboek, blauwe bessen toegevoegd en de menging van de sla iets veranderd. De inhoud is daardoor iets veranderd, maar de presentatie niet. De toevoeging van de blauwe bessen is vanwege mijn ervaring met andere gerechten; het is gewoon een mooie combinatie met de andere ingrediënten, maar in de basis is Say Cheese hetzelfde als toen.”

Wat is nu je bestseller?

“Het ‘Water & Vuur’ broodje. Het is een Italiaanse bol, die op de ene helft belegd is met Noorse zalm met honing-mosterddressing en waarbij de andere helft is belegd met Italiaanse rundercarpaccio en truffelmayonaise. Het broodje staat voor 12,50 euro op de kaart. Dit broodje is prachtig om te zien en heeft echt een ‘wow-factor’.”

Doe je dit jaar weer mee?

“Zeker, het is heel tof om mee te doen. Ik vermoed dat ik een vereenvoudigde versie van mijn laatste inzending gebruik, want als je wint, dan moet het broodje snel te bereiden zijn. Zeker als er weer zoveel mensen komen om het winnende broodje te mogen proeven.”

Op de openingsfoto (boven) zie je Jurgen in 2012, hieronder een foto van Jurgen in 2021.

Hoe doe je zelf mee?

Vul onderstaand aanmeldformulier in. Vergeet niet de prijs op de kaart, de naam van het gerecht, de naam van je lunchroom, een foto van het broodje en de receptuur en bereidingswijze mee te zenden (als pdf). Om de wedstrijd nog actueler te maken, mogen dit jaar ook bezorgbroodjes meedingen naar de award. Dit houdt in dat een broodje online aangeboden wordt en bezorgd kan worden.

Lukt het niet met het formulier, dan kun je je aanmelding ook per e-mail doen. Dit kan via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina. 

Heel veel succes met je deelname en sterkte in deze uitdagende tijden. We kijken uit naar je inzending!

LLBwinnaars

Overig nieuws