Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Anielka Menner: ''Van leuk idee naar bestseller''

Auteur: Thijs Jacobs
Oud-winnaar Lekkerste Lunchroombroodje, Anielka Menner: ''Van leuk idee naar bestseller''

De award voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland bestaat sinds 2011. In deze reeks spreken we met de oud-winnaars van de award en vragen hoe het nu met ze gaat en wat het winnen van de award voor hen heeft betekend.

Dit keer Anielka Menner; ze is samen met haar partner Rob eigenaar van Smaak Lokaal in Rijen. De lunchzaak heette in 2013 lunchroom SMAAK, maar de naam is eind 2018 gewijzigd omdat toen een naastgelegen winkelpand bij de lunchroom werd betrokken, waardoor de zaak groter werd. Het winnende broodje in 2013 heette ‘The Social Club’.

Hoe gaat het met je?

“Natuurlijk heeft de coronacrisis ons veel energie en geld gekost, maar we hebben zeker niet stilgezeten. Het afhaalloket werd druk bezocht en we hebben de ruimte die we gebruikten voor bijeenkomsten en feesten omgetoverd tot ‘verwenlokaal’. Daar staat een prachtige ijsvitrine en we verkopen er ook macarons, wafels en milkshakes. Het weer zit nu even niet mee, maar ik weet zeker dat dit een succes wordt.”

Wat heeft het winnen van de award voor je betekend?

“Het winnen van de award in 2013 heeft het ons heel veel publiciteit opgeleverd. In de lokale media bijvoorbeeld, maar we hebben ook veel gedaan met onze eigen social media-kanalen. De schaal hadden we prominent in de zaak staan en de mensen kwamen hiernaartoe om het winnende broodje te bestellen.”

Staat het broodje nog op de kaart?

“Nee. Het broodje was behoorlijk bewerkelijk en er zaten heel veel ingrediënten in. Daar komt bij dat het broodje een soort ‘stapel’ was en meer dan eens omgevallen was voordat het bij de gast op tafel stond. Het was destijds wel een hit, dus ik sluit niet uit dat het ooit weer terugkomt op de kaart, al is het maar voor even.”

Wat was de prijs van het broodje toen en nu?

“De Social Club stond voor 18 euro op de kaart, dat was dus 9 euro per persoon omdat het broodje bedoeld was om te delen. Als ik hem nu op de kaart zou zetten, dan denk ik aan een prijs van 22 of 23 euro.”

Is de marge op broodjes veranderd?

“In het algemeen is het tegenwoordig niet gemakkelijker dan vroeger om een goede marge te behalen. Rob ziet bovenop de inkoop, waarbij de prijzen zeker elk jaar onder de loep worden genomen. We werken met Horeko tegenwoordig, wat handig is met zoveel jonge mensen in de keuken. Alles wordt afgewogen, waardoor er minder waste is. Dat komt de marge ten goede.”

Was het broodje destijds een bestseller?

“Na het winnen van de award zeker. Het broodje was speciaal bedacht voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Ik stuurde twee meiden naar de winnaar van de jaargang daarvoor, dat was lunchroom Stiefkwartierke in Breda, en vroeg ze om daar eens lekker te gaan lunchen en te bedenken wat wij in konden sturen. Zij kwamen met The Social Club. De naam was er eerder dan het recept van het broodje trouwens... Het idee van de naam was: leg je telefoon eens weg en deel een broodje.”

Wat zou je nu anders doen?

“De prijs zou ik verhogen. De prijzen groeien ieder jaar mee, maar we overvragen niet. Qua receptuur zou ik niets veranderen, want het was een geweldige inzending.”

Wat is nu je bestseller?

“De clubsandwich. De ‘Smaak sandwich’ is een echte runner, maar als ik na een drukke dag de uitdraai bekijk, is het toch steeds de clubsandwich die het beste presteert.”

Doe je dit jaar weer mee?

“Lijkt me leuk, reken maar van wel.”

Links op de openingsfoto zie je Anielka in 2013, direct na het winnen van de award. Rechts zie je Anielka anno 2021, op haar prachtige terras. 

Hoe doe je zelf mee?

Vul onderstaand aanmeldformulier in. Vergeet niet de prijs op de kaart, de naam van het gerecht, de naam van je lunchroom, een foto van het broodje en de receptuur en bereidingswijze mee te zenden (als pdf). Om de wedstrijd nog actueler te maken, mogen dit jaar ook bezorgbroodjes meedingen naar de award. Dit houdt in dat een broodje online aangeboden wordt en bezorgd kan worden.

Lukt het niet met het formulier, dan kun je je aanmelding ook per e-mail doen. Dit kan via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. Voor het wedstrijdreglement verwijzen we je graag naar deze pagina. 

Heel veel succes met je deelname en sterkte in deze uitdagende tijden. We kijken uit naar je inzending!

LLBwinnaars

Overig nieuws