In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Alcoholvrije dranken zijn in opkomst. Heb jij ervoor gekozen om (meer) alcoholvrije dranken te verkopen? Waarom wel of niet?
Freek Weel, director of operations bij Vascobelo:
"Alcoholarm dus."
"Wij zien die trend zeker terug in onderzoeken en ik zag het terug in mijn tijd bij AB InBev. Vascobelo gaat daarin mee. Wij kijken met onze leveranciers wat de trends zijn, zij informeren ons daarover en daaruit stellen wij de kaart samen. De cijfers tonen aan dat er minder alcohol wordt gedronken in Nederland. Session IPA's doen het ook goed; dat zijn bieren met maar 2 tot 3 procent alcohol. Alcoholarm dus."
Anielka Menner van lunchroom Smaak Lokaal in Rijen:
“Deze gaan ook goed.”
“In onze lunchroom wordt veel radler 0.0 gedronken. We bieden ook Amstel en Brand Weizen 0.0 aan; deze gaan ook goed. Daarnaast hebben wij sinds kort alcoholvrije gin in ons assortiment opgenomen.”
Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:
“Houd ons in de gaten!”
“Wij schenken in onze formule geen alcohol maar verse juices, huisgemaakte limonades en natuurlijk besteden we erg veel aandacht aan goede koffie. Mocktails zijn inderdaad flink in opkomst en dat is super interessant. Ook doordat er op steeds meer verpakkingen statiegeld wordt geheven, wordt het steeds minder aantrekkelijk om kant-en-klare frisdranken in te kopen. Zelf maken is veel leuker en makkelijker. Dus bij deze, mocktail lover; houd ons in de gaten!”
Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:
“Een hip en catchy uitziende, non-alcoholische cocktail is belangrijk nu.”
“Wij zien inderdaad een grotere vraag naar non-alcoholische dranken. Wat ons wel opvalt is dat die vraag zeker niet groter is dan de vraag naar alcoholische versnaperingen. Men heeft nog altijd een voorkeur voor een 'echte' gin-tonic, in plaats van de alcoholvrije versie. Dat neemt niet weg dat wij ons alcoholvrije terrein uitbreiden. We bieden nu meer luxe versies aan. Dat wil zeggen: een hip en catchy uitziende, non-alcoholische cocktail is belangrijk nu. Als men dit bestelt, wil men ook ermee rond kunnen lopen en niet meteen worden aangezien als de alcoholvrije 'dude'. De reacties zijn overigens erg positief op deze versies omdat het 'hip & happening' is. Je hoort nog steeds bij de 'groep' van alcohol, vooral tijdens een evenement. De consument vindt het belangrijk om zich daarmee te kunnen associëren.”
Wil je alle reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.