HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27 procent) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
De meerderheid (63 procent) van de volwassen Nederlanders bezocht in de afgelopen twaalf maanden minstens één koffiezaak of lunchroom. Dat zijn bijna 9,2 miljoen bezoekers. HEMA is de best bezochte keten in Nederland (32 procent). Een vijfde (20 procent) van de Nederlanders bezocht La Place. Bakker Bart (19 procent), Starbucks (19 procent) en Subway (12 procent) maken de top vijf compleet.
27 procent van de bestellingen afgehaald
Nederlanders nuttigen bijna driekwart (73 procent) van de bestellingen ter plaatse. Bezoekers van koffie- en lunchketens halen 27 procent van alle bestellingen af. Het consumentengedrag varieert per keten. Klanten van Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max consumeren hun bestelling vaak ter plaatse. Bezoekers van Dunkin’ halen voornamelijk bestellingen af.
Locatie belangrijkste keuzereden
Twee derde (66 procent) van de bezoekers kiest voor een koffie- of lunchketen vanwege de ‘locatie’. ‘Locatie’ is daarmee het vaakst genoemd van alle keuzeredenen en dus het belangrijkst wanneer het gaat om het aantrekken van bezoekers. ‘Gemak’ (59 procent) en ‘aanbod’ (56 procent) vormen eveneens belangrijke keuzeredenen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.