Hangry Hats brengt een nieuwe manier van nutrious fastfood; Een snelle maaltijd, zonder schuldgevoel. Het innovatieve foodconcept geeft vanaf 10 oktober een geheel nieuwe inslag op steamy dumplings naar Nederland. Met vijftien unieke vullingen, twaalf hartige en drie zoete, eet de gast bij Hangry Hats van gevarieerde menus waarbij elke Hat, vernoemd naar de hoedvormige dumplings, een andere smaaksensatie biedt van ’s werelds favoriete recepten.
De eerste urban deli’s openen in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht en Alexandrium Shopping Center in Rotterdam. Oprichters Christoph Welsbach en Angelika Widrich maakten in 2023 een geweldige indruk met een deelname aan de Rollende Keukens en een succesvolle pop-up in De Pijp, Amsterdam. Dankzij de enthousiaste reacties hebben ze hun recepten verder verfijnd, hun team uitgebreid en zijn ze nu helemaal klaar om Nederland kennis te laten maken met hun nieuwe ‘Dumpling Deli’s.
Een Oostenrijkse klassieker ontmoet wereldse smaken
Met de handgemaakte dumplings uit Carinthië, Zuid-Oostenrijk, combineert Hangry Hats een traditioneel recept met populaire wereldse smaken. Van een Italiaanse lasagne tot een Franse ratatouille, truffel-parmezaan of spinazie-feta in het hartige assortiment, tot een apple pie, blueberry cheesecake en honey walnut in de zoete recepten. Hangry Hats biedt daarmee een afwisseling van smaken binnen één maaltijd, én de mogelijkheid om eindeloos te combineren. Met 100 procent natuurlijke ingrediënten en een serveerbelofte van een minuut zijn deze Hats daarom eindelijk een gezonder, gevarieerder en smaakvoller alternatief voor standaard fastfood.
Van 'Sound of Noodles' naar 'Cheese Hats'
Oprichter Welsbach vertelt: “Op de eerste dag van de Rollende Keukens hadden we onze foodtruck Sound of noodles genoemd. Dit was top-of-mind omdat mijn dochter net in de musical Sound of Music had gespeeld. We kwamen er al snel achter dat mensen niet goed begrepen wat we verkochten. Daarom zijn we diezelfde avond naar een bouwmarkt gereden om een bord en verf te halen, en hebben de rest van het foodtruckfestival onze dumplings verkocht onder de titel Cheese Hats. Kaas, dat blijkt dus te werken, want we verkochten vervolgens vierduizend Hats in de resterende drie dagen. Met het idee het merk wat meer klasse te geven hebben we de pop-up stores onder de naam Edelbites gevoerd. Dit liep goed, maar wekte voor ons gevoel teveel de indruk dat het een bite en dus snack betrof, terwijl je aan vier of vijf van onze dumplings genoeg hebt voor een goeie lunch of diner.”
Precies zoals fastfood en dan volledig anders
Vanaf maart kwam Benjamin van der Kloet, CCO van Hangry Hats, aan boord. Samen kozen ze weer terug te gaan naar Hats, omdat de term dumplings teveel geassocieerd wordt met specifiek Aziatische dumplings. Van der Kloet vertelt: “Het is onze missie om mensen die een snelle maaltijd nodig hebben, van goed eten voorzien: lekker, gevarieerd, voedzaam en betaalbaar. Hangry Hats is daardoor meer dan een fastfoodoptie; het is een nieuwe manier om sneller, gevarieerder en gezonder te eten dan de gebruikelijke keuzes voor een snelle hap. Daarom wilde we een merk bouwen voor mensen die vaak noodgedwongen voor een snelle maaltijd moeten kiezen, en iets zoeken dat meer guilt-free is dan de gebruikelijke keuzes. Ons merk is Urban, Crisp en Diverse. En dat zie je terug in alles wat we doen. Met bepaalde elementen die precies lijken op fastfood, en dan volledig anders.”
Dat Hangry Hats met hun concept een gat in de markt heeft gevonden wordt vaak bevestigd geeft Welsbach aan. “We horen van zowel investeerders, potentiële klanten als adviseurs consequent dat er in de markt – in Nederland, maar ook ver hierbuiten - een grote behoefte is aan warme, kwalitatieve maaltijden die met weinig complexiteit bereid kunnen worden en daardoor snel en met betaalbare prijzen geserveerd kunnen worden. Over het algemeen is het warme QSR (Quick Service Restaurant) aanbod al jaren hetzelfde; frituur, hamburgers, kebab en döner. Vaak lekker, maar meestal niet bepaald gezond, noch van hoge kwaliteit. Omdat veel mensen, zeker in steden, vaak noodgedwongen snel moeten eten, vullen we precies de behoefte in van mensen die op zoek zijn naar iets kwalitatievers in zo’n geval.”
Beeldmateriaal: YVE