Franchiseketen uitgelicht: Het Belgische Lunch Garden

Auteur: Redactie
Franchiseketen uitgelicht: Het Belgische Lunch Garden

In deze nieuwe rubriek presenteert Lunchroom de bekende en onbekendere franchiseketens binnen de horecadagzaken. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer het Belgische Lunch Garden, dat meer dan 60 vestigingen heeft. Een vestiging in Nederland is er (nog) niet.

Het runnen van een franchiselunchroom heeft voor- en nadelen. Conceptmatig is er vaak weinig ruimte, maar ondernemers profiteren van de naamsbekendheid en de marketing. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom licht de redactie van Lunchroom iedere maand een franchiseketen uit.

Concept

Lunch Garden is een Belgische zelfbedieningsrestaurantketen, waar ze niet geloven in lang wachten, maar in de gasten zelf laten kiezen waar ze zin in hebben. Van een snelle hap tot een uitgebreide maaltijd, ontbijt, lunch of koffiepauze. Vaste klassiekers en seizoensmenu's, voor iedereen met genoeg keuzemogelijkheden voor kinderen. De ‘à volonté’ (buffet) acties zoals de mosselen, ribbetjes, vol au vent en balletjes in tomatensaus zijn populair.

De keten biedt betaalbare en kwalitatief goede warme en koude maaltijden aan en een mogelijkheid om gerechten mee te nemen. Van onze zuiderburen bezoeken vooral families, senioren en mensen die tot de beroepsbevolking behoren locaties van Lunch Garden, die zich in heel België in de omgeving van shoppingcentra en op andere drukke plaatsen bevinden. De lunchrooms zijn zeven dagen per week geopend.

Oorsprong en groei

In 1966 ontstond het idee om een cafetaria te bouwen naast een GB supermarkt. Deze kwam er en kreeg de naam Resto GB. Winkelketen Sarma-Nopri had ook zijn eigen zelfbedieningsrestaurants. Deze keten werd overgenomen door de moedermaatschappij van GB, GIB Group, waarna de twee restaurantketens samensmolten onder de naam: Lunch Garden.

In 2002 kocht de investeringsgroep Carestel lunchroomketen Lunch Garden. Deze naam werd behouden, maar het concept veranderde. Carestel verkocht in 2004 Lunch Garden aan privé-investeerders. In 2009 werd het Amsterdamse investeringsfonds H2 de nieuwe eigenaar. In 2012 begon het bedrijf een samenwerking met Total voor de uitbreiding van het aantal wegrestaurants naast Total-tankstations, waarbij de Café Bonjour-restaurants van Total werden omgebouwd naar Lunch Gardens. In 2015 verkocht H2 Lunch Garden aan het Brits-Nederlandse private equity fonds Bregal Freshtream.

Inmiddels heeft Lunch Garden 62 restaurants in België, waarvan er zeventien van een franchisenemer zijn.

Cijfers

Het instapgeld om een Lunch Garden te beginnen is 50.000 euro en de totale investering bedraagt 150.000 euro. De persoonlijke bijdrage daarvan hangt af van het project, meestal is de oppervlakte van een Lunch Garden zo’n 800 m². Een verbintenis duurt minimaal vijf jaar. Tijdens die jaren en de jaren erna is de gemiddelde omzet van een locatie 1.850.000 euro per jaar. Daarvan betaal je 5 procent royalty en 1,9 procent marketingbijdrage.

De voordelen

Franchisenemers van Lunch Garden profiteren van meer dan vijftig jaar kennis in de lunchroombusiness en ervaring op het gebied van uitbating en beheer. Het is een sterk merk dat 93 procent van de Belgen kent. Starters kunnen volgens de organisatie rekenen op een trouwe klantengroep en uitgebreide ondersteuning van Lunch Garden.

Verder biedt de keten de volgende diensten aan de franchisenemers aan:

- Opleiding & vorming
- Manual
- Food Forum, aankoop- en product ontwikkeling
- Operationele ondersteuning
- Commerciële- & Marketingondersteuning
- Benchmarking
- Facility services

Ondernemersprofiel

Om franchisenemer te worden bij de keten moet je voldoen aan het volgende ondernemersprofiel: “Wij zoeken gemotiveerde en ondernemende mensen met een hands-on mentaliteit die kwaliteit hoog in het vaandel dragen. Je stelt je klanten centraal en weet binnen een gegeven kader je business commercieel te ontwikkelen. Affiniteit met horeca en ervaring in het motiveren van een equipe zijn een extra troef”, aldus Lunch Garden.

Dit artikel is onder andere geschreven aan de hand van de website van Lunch Garden, Franchising Belgium, De Standaard, Trends en AC Franchise op 23 januari 2023.

Blijf op de hoogte

Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws