In deze nieuwe rubriek presenteert Lunchroom de bekende en onbekendere franchiseketens binnen de horecadagzaken. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer Barista Café, dat meer dan twintig vestigingen heeft.
Het runnen van een franchiselunchroom heeft voor- en nadelen. Conceptmatig is er vaak weinig ruimte, maar ondernemers profiteren van de naamsbekendheid en de marketing. Wat de kosten zijn om de naam van een bepaalde keten te mogen dragen, verschilt. Daarom licht de redactie van Lunchroom iedere maand een franchiseketen uit.
Concept en groei
Barista Café is een coffee concept dat startte in 2007 in Alphen aan den Rijn. Momenteel (anno juni 2023) heeft de keten meer dan twintig vestigingen in onder andere Nieuwegein, Zoetermeer en Groningen. Een tweede filiaal in Groningen opent binnenkort aan de Astraat. Het doel van Barista was om verschillende ontmoetingsplekken te creëren. Nu blikt de keten terug op gasten die aandacht en product waarderen.
Barista Café gaat voor kwalitatieve koffie en huisgemaakte producten. De keten streeft naar vestigingen door heel Nederland. Ook gelooft de franchise erin dat mensen tijd moeten maken voor zichzelf en voor elkaar, zo schrijft het bedrijf op de website. Daarom wil de keten niet alleen plek aanbieden, maar ook rust en gezelschap.
Barista Café is sinds december 2021 onderdeel van Cavesco, dat ook Doppio Espresso en Chocolate Company onder zijn hoede heeft. Het team van de formules is toentertijd hetzelfde gebleven, er waren geen geforceerde ontslagmomenten. De prioriteit lag na dit moment op het verbeteren van dienstverlening aan franchisenemers.
Cijfers en voordelen
Barista Café werkt als hard franchise sinds het begin in 2009, dit houdt in dat een franchisenemer veel aandacht en begeleiding krijgt van de franchisegever. De franchisegever bepaalt een bepaald percentage aan richtlijnen en procedures waar de franchisenemer aan moet voldoen. Dit kan gaan over onder andere interieur, de menukaart of merkidentiteit. Er zijn andere franchise vormen waar de vrijheid meer aanwezig is.
De eenmalige kosten voor een startende franchisenemer bedragen 12.500 euro. Ook moet de franchisenemer een jaarlijkse franchisefee betalen van 5 procent en een marketingfee van 1,25 procent. Barista zorgt graag voor haar franchisenemers, daarom zijn zij graag bij alles betrokken en helpen ze een franchisenemer waar dat nodig is. Als franchisenemer en personeel van de filialen word je getraind tot echte barista. Zo deelt de franchise alle kennis over de producten, koffiebonen en gerechten in verschillende trainingen.
Om franchisenemer van Barista Café te worden is er een benodigd eigen vermogen van 35.000 tot 50.000 euro nodig. Ook zal men tussen de 225.000 en 275.000 euro moeten investeren in een eigen Barista Café. De gemiddelde omzet per vestiging ligt tussen de 400.000 en de 750.000 euro, verschillend per grootte of locatie. De gemiddelde oppervlakte van een vestiging ligt tussen de 120 en 300 vierkante meter.
Ondernemersprofiel
Barista Café zoekt franchisenemers met hetzelfde doel als de keten; “Gasten verdienen de beste service en de grootste glimlach.” Natuurlijk wordt er van de franchisenemer ook verwacht dat men een liefhebber is van koffie en niet schroomt om deze passie te delen met de gasten.
Dit artikel is onder andere geschreven aan de hand van de website van Barista Café en De nationale franchise gids op 14 en 15 juni 2023.
Fotografie aangeleverd door: Cavesco
Blijf op de hoogte
Eén keer per week het actuele en relevante lunchroomnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.