Wat hebben wij een mooie zomer achter de rug. Alles was open, we waren helemaal vrij en het zonnetje scheen. Ook zaken liepen uitstekend. Ondanks alle uitdagingen zijn in de horeca hartstikke mooie omzetten gedraaid.
Zelf heb ik ook de tijd genomen om op te laden. Nu maar kijken wat de rest van het jaar gaat brengen. Want het lijkt erop dat deze ‘hittegolf‘ langzaam maar zeker plaats gaat maken voor een ‘koudegolf’.
Het kan aan je vreten
Als je denkt dat het tekort aan personeel je grootste probleem is, dan heb je vast je nog niet je nieuwe energienota ontvangen voor de komende winter. Of het koopkracht pakket van het kabinet voor 2023 onder ogen gehad. Daarin wordt de ondernemer niet ontzien. De inflatie bereikt in de westerse wereld recordhoogtes en is bijna niet door te berekenen in de prijs. En de dreiging van de permanente coronawet is een voorteken dat alles terugkomt komende winter. Alles, behalve dan de gasten. Die zitten thuis te koukleumen en op een houtje te bijten.
Er is zoveel aan de hand in de wereld dat zelfs de meest goedgelovige mensen zich beginnen af te vragen wat hierachter zit. Ik ga het hier niet hebben over de giftige cocktail die deze ellende veroorzaakt maar het is een feit dat dit jou midden in het hart van je ondernemerschap raakt. Het neemt steeds meer happen uit je winst, ondernemersvertrouwen en bedreigt het voortbestaan van jouw onderneming. En wie gaat er voor jou opkomen en springt er in de bres voor onze branche als het mis gaat? Waarschijnlijk niet de overheid en de daaraan gelieerde instanties. We zullen het zelf moeten doen.
Als de nood hoog is
Van de week zag ik een tweet van een man wiens oude moeder, begin jaren ’80, in een rolstoel belandde. Ze kon niet meer lopen. Het gezin kwam in aanmerking voor een traplift, maar de beoordelaar vond dat de moeder het niet meer waard was, want ‘ze gaat toch dood’ was zijn beredenering. Het gezin liet de kop niet hangen maar nam het heft in eigen handen. Ze zaagden een gat in het plafond en hingen een oude katrol op. Daarmee takelden ze moeders, met rolstoel en al, omhoog en omlaag. Elke keer als ze dat deden zetten ze keihard Air on the G-string van Bach op. Ik vind het magnifiek hoe ze met zo’n pittige situatie omgingen.
De tijd die achter én voor ons ligt kunnen we ook pittig noemen. Een deel van de horecaondernemers dwingt het zelfs tot radicale beslissingen. Beslissingen die je anders voor je uit had geschoven of nooit had genomen. Het is een tijd waar niets is wat het lijkt. Waar je je continue moet afvragen wie het zakelijk goed en niet goed met je voor heeft. Wat je moet geloven en wat niet. Zo wordt het lastig beslissingen nemen. Het ontbreekt namelijk aan houvast. Je eigen grenzen en gedachten oprekken brengt dan verlichting. Het kan je de ruimte geven om tot nieuwe inzichten en conclusies te komen. Praat eens met mensen die een vrije geest hebben en zoek alternatieve invalshoeken om je business te beschermen en te laten floreren. Je eigen koers varen was nog nooit zó belangrijk.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.