Column Lucas Vermeulen: Sinterklaas als marketingtool

Auteur: Lucas Vermeulen
Columns lucasvermeulen 1 december 2022
Column Lucas Vermeulen: Sinterklaas als marketingtool

Het is weer sinterklaastijd en in Heusden is het een traditie dat een werkgroep van onze ondernemersvereniging de organisatie van de sinterklaasintocht voor zijn rekening neemt. Mijn vrouw Jolanda heeft dertien jaar in die werkgroep gezeten en daar veel werk voor verricht, met veel plezier overigens. Van het organiseren en rekruten van de pieten (veertig stuks) tot het naaien, wassen en strijken van veertig eigen pietenpakken en één sinterklaaspak. Maar ook het inkopen van een volle pallet strooigoed tot het vullen van de snoepzakken en het oppoetsen van de staf van onze goedheiligman.

In Heusden (aan de Maas) komt hij traditioneel aan met de stoomboot. En dat trekt een enorme toestroom van papa's en mama's maar ook opa's en oma's uiteraard met de (klein)kinderen, velen getooid in geïmproviseerde sint of pietenpakken. Wij liften met onze lunchroom daar natuurlijk op mee en het is dan ook al vroeg die dag een drukte van jewelste want iedereen wil op tijd, zich van de beste plek verzekeren met goed zicht op de aankomende stoomboot. Maar niet voordat ze even bij de lunchroom van Bakkertje Deeg ‘Den Contente Mensch’ zich opgewarmd hebben met een heerlijke kop chocomel met echte bakkersslagroom (niet van dat flodderspul uit zo'n bus) en dan komt mijn ‘taak’, want ik zie mijn kans schoon. In de lunchroom klinken iets luider dan normaal sinterklaasliedjes uit de nostalgische radio's die tussen oude bakkerijmaterialen staan. De oude radio's zijn geschakeld en op een laptop aangesloten zodat we alle muziekzenders en genres voor elk moment in het jaar ten gehore kunnen brengen. Carnaval, kerst, oude lullen muziek en zo ook sinterklaasliedjes. Mijn taak is dan om de kinderen over te halen om midden in de lunchroom op een stoel te gaan staan en samen met mij de liedjes mee te zingen. Ik zing tweestemmig, vals en hard uit volle borst mee. De beloning voor de kids is natuurlijk een handje snoepgoed en een  punchballon met de tekst: 'Ik ben fan van Bakkertje Deeg'. Je ziet de (groot)ouders smelten als hun kroost samen met mij hun ‘minute of fame’ beleven. Alle gemaakte foto's gaan gelijk op alle social media kanalen en worden gretig geliket en gedeeld.

De weken na de intocht zien we dezelfde kinderen vaak terug uiteraard vergezeld met hun hele familie, want in vele gezinnen zijn de kinderen de baas. Het mooiste is dat de ouders het bij binnenkomst gelijk toegeven. Ja, hij wilde perse naar die ‘leuke bakker’! Ik voel me altijd weer vereerd, en wat een beetje vals zingen al niet te weeg kan brengen. Het is in feite natuurlijk een op eigenwijze en originele manier van een charmeoffensief. Dat werkt altijd, er is echter een grote valkuil; een charmeoffensief MOET echt en authentiek zijn. Want het spreekwoord beter goed gejat dan slecht verzonnen, gaat hier niet op. Nee, daar prikken de mensen zo doorheen. Vind je jouw eigen manier, dan werkt het altijd! En daar maak je fans mee.

Fijne feestdagen. 

Over Lucas:

Lucas Vermeulen en zijn vrouw Jolanda runnen met hun bevlogen team Bakkertje Deeg met bijbehorende lunchrooms Den Contente Mensch en De Vegan Bakker in het vestingstadje Heusden (aan de Maas). In zijn columns vertelt hij over wat hen bezighoudt en drijft en dit alles met Lucas z’n lijfspreuk ‘Zonder enthousiasme is zelfs het beste idee gedoemd om te mislukken’ in gedachte.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws