Column Lucas Vermeulen: brood is de moneymaker

Auteur: Lucas Vermeulen
lucasvermeulen Columns 9 april 2024
Column Lucas Vermeulen: brood is de moneymaker

In onze bakkerslunchroom staat natuurlijk brood centraal in al zijn diversiteit. Maar wij leveren vanuit onze eigen bakkerij ook veel aan andere lunchrooms en aan iedereen die brood gebruikt, vaak op maat gemaakt. Wij Nederlanders zijn echte broodeters voor ontbijt en lunch, maar het gekke is niet bij de warme hap, terwijl brood in veel landen een vast onderdeel is van de warme maaltijd.

De Fransen halen niet voor niets twee keer per dag een verse baguette en in Italië worden Focaccia, ciabatta of het oude overgebleven pizzadeeg in kleine bolletjes gebakken en bij de pasta gegeten. In India gebruikt men stukjes naanbrood als schepje om de curry mee op te scheppen. In Suriname wordt chapati of rotibrood gegeten met masala van vlees, groenten en ei. In Engeland en Australië eten ze meat pie, een vleesgerecht gebakken in brooddeeg. In Ierland eet men aardappelen met Iers sodabrood. En wat eten de Nederlanders als warme maaltijd? Nog heel vaak traditioneel aardappelen, vlees en groenten, zeker door de babyboomers, maar gek genoeg gaan we uit eten voor lunch of diner en dan eten we overal en graag brood.

Tot genoegen van alle horecaondernemers, want brood is een echte moneymaker. Brood is relatief goedkoop (goedkoper dan vlees en groente) en je kunt met brood heel fijn variëren. De tijd van het mandje stokbrood met kruidenboter ligt inmiddels ver achter ons. Ieder zelf respecterend horecabedrijf heeft wel een speciaal broodje met lekkere vullingen of smaken, wel of geen desembrood met creatieve smeersels. Zeker als je brood 'warm' op tafel serveert, eten de meeste gasten er gretig van en daarmee dient brood meerdere doelen:

1.       Het is lekker!
2.       Het vult de maag
3.       Je kunt je ermee onderscheiden
4.       Je kunt er als ondernemer een goede marge op maken
5.       En tegelijkertijd je prijsstelling bewaken en behoeden voor ‘overpricing’
6.       Vaak bakken wij voor afnemers een broodje met hun logo erop, en dat is weer goed voor de branding, dus het mes snijdt daarmee aan wel zes kanten.

Dus ik kan met recht zeggen: BROOD, DAAR ZIT WAT IN.

Over Lucas Vermeulen

Lucas Vermeulen en zijn vrouw Jolanda runnen met hun bevlogen team Bakkertje Deeg, inclusief de bijbehorende lunchrooms Den Contente Mensch en De Vegan Bakker, gelegen in het vestingstadje Heusden (aan de Maas). In zijn columns deelt hij wat hen bezighoudt en drijft, altijd met zijn lijfspreuk ‘Zonder enthousiasme is zelfs het beste idee gedoemd om te mislukken’ in gedachten.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws