Column Bart van der Schoot: Neem de tijd je markt te begrijpen aan het einde van het jaar

Auteur: Bart van der Schoot
BartvanderSchoot Columns 21 december 2023
Column Bart van der Schoot: Neem de tijd je markt te begrijpen aan het einde van het jaar

Binnen de horeca wisselen de ontwikkelingen zich snel af. Het is een dynamische markt die vraagt om snelle reactietijden, anticipatie op situaties en piekdruktes. Ze zeggen altijd ‘je hebt het in je of niet’. Dat geloof ik zelf ook. De gast centraal stellen, een open houding hebben, efficiënt werken en omgaan met steeds assertiever wordende gasten. Tegelijkertijd moet de horeca ook verder ontwikkelen qua innovaties, duurzaamheid, procesverbeteringen en als het even kan ook de winstgevendheid in de gaten houden. Na de covidperiode is afhalen en bezorgen het nieuwe standaard geworden binnen de horeca, verrassend vind ik dat hoe snel we hieraan gewend zijn. Voor de horecaondernemer betekent dit vaak een enorme puzzel met bezettingen en kosten. Veel tijd om na te denken is er niet, consumenten beslissen telkens in een split second. Daarnaast is het thema duurzaamheid als gevolg van de klimaatveranderingen belangrijker dan ooit. Dit vraagt om innovatie maar ook om investeringen. Is dat allemaal nog wel op te brengen?

Samenwerken is samen sterker

Hoe kun je als ondernemer al deze ballen in de lucht houden? Door samen te werken. Dat kan vanuit een franchise, maar ook met leveranciers of partners. Kiezen voor elkaar loont. Daarbij gaat het niet altijd om de laagste prijs, maar vooral om de zorg voor elkaar. Met name deze zorg vind ik de laatste tijd ver te zoeken. Doordat we zo’n hoog tempo nastreven is er minder tijd voor oprechte aandacht voor elkaar. Dat is een enorm gemis. Je merkt dit als je uit ‘het proces’ stapt, of eigenlijk uit het land gaat. Ik ben het afgelopen jaar meerdere malen in Griekenland geweest, de verschillen daar zijn opvallend en eigenlijk heel eenvoudig. Je ziet dat mensen nog stoppen voor elkaar in het verkeer, de horeca tijd heeft voor een praatje en plezier maakt met gasten, de beleving eenvoudig maar oprecht is en de druk van het moeten presteren veel minder hoog is. Dat heeft natuurlijk voor en nadelen, maar neem voor jezelf een goed moment om vaker na te denken of je juist harder moet rennen of een andere kant op moet gaan. Of beter nog, loop wat rustiger en denk aan hoe dingen efficiënter kunnen.

Franchise

Aansluiten bij een franchise kan hier een goede optie in zijn. Een franchiseformule heeft processen gestandaardiseerd, hetgeen tijd bespaart. Een franchiseformule neemt werk uit handen op het gebied van zichtbaarheid en marketing. Gezamenlijk reclame maken bespaart ook geld omdat de ontwikkelingskosten verdeeld kunnen worden over meerdere zaken. Daarnaast werk je samen met elkaar hetgeen ook de kennis verrijkt en je er niet alleen voor staat. Doordat je een samenwerkingsovereenkomst met elkaar sluit kies je ook echt voor elkaar en is er een zorgplicht naar elkaar. Het is een betaalde dienst dus er moet van beide kanten geleverd worden. Een franchisesamenwerking met meerdere zaken geeft ook hogere inkoopvolumes waardoor betere condities gegeven worden. Deze zijn weer nodig om de stijgende kosten te kunnen voorzien. Kortom; veel voordelen voor alle partijen.

Tijd

Kortom, aan de ene kant geef je wat zelfstandigheid op, maar aan de andere kant krijg je hier enorm veel voor terug. Betere rendementen, continuïteit, kennis, meer capaciteit en zichtbaarheid. Misschien wel het belangrijkste wat je terugkrijgt bij samenwerking is ‘tijd’. Laat dat nu net datgene zijn waar we vaak allemaal een gebrek aan hebben. Neem even de tijd om hier over na te denken.

Ik wens jullie allen hele fijne feestdagen, veel omzet en uiteindelijk ook tijd om samen door te brengen met de familie en naasten. Geniet van het moment én elkaar!

Bart van der Schoot is eigenaar en oprichter van De Franchise Adviseur. Bart is via deze organisatie voorzitter bij verschillende franchiseverenigingen. Daarnaast is de ondernemer voorzitter van het bestuur van de BelangenVereniging voor Franchisenemers Nederland (BVFN). Deze vereniging behartigt de belangen van franchisenemers in ons land. De consultant is tevens oprichter van Baker’s Dough, waar hij niet meer actief voor is. Dit Amerikaanse concept verkoopt direct eetbare koekjesdeeg, wat wordt geserveerd als ijsbolletjes. Deze formule wil een franchisemodel uitrollen.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws