Regels btw-aangifte en btw-tarieven in de horeca

Auteur: redactie
Regels btw-aangifte en btw-tarieven in de horeca

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de Belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goed inzicht van zaken, mits goed ingericht. Dit artikel geeft antwoord op de vragen die bij de ondernemer heersen als het om factureren gaat. Daarbij is de btw-afdracht altijd een heet hangijzer. Doormiddel van slim boekhouden kunt u als ondernemer besparen. Ingewikkeld is dat niet. De handige tools gebruiken is het enige.

Suppletieformulier

Met dit formulier kunnen ondernemers een eerdere btw-aangifte corrigeren. Deze is verplicht bij een correctie die hoger dan 1000 euro is. Wel een fout gemaakt, maar onder de 1000 euro gebleven? Deze kleine correcties mogen ook in de eerstvolgende aangifte verwerkt worden. De Belastingdienst heeft aangekondigd ondernemers extra te gaan controleren op nog openstaande btw-schulden van voorgaande jaren. Hiervoor kunnen boetes worden opgelegd tot maximaal 100 procent. Wacht dus niet te lang met het corrigeren van oude aangiften.

Schuiven met de btw-aangifte

Niet doen. Veel ondernemers kiezen ervoor om af en toen wat te schuiven met de btw-aangifte van het ene naar het andere kwartaal. Pas daarmee op. Gaat het fout? Dan kan het een hoop geld kosten. Mocht de Belastingdienst langskomen, dan hebben ze het recht om de afgelopen vijf jaar te controleren. Wettelijk is het verplicht om zeven jaar de boekhouding te bewaren.

Btw voorbelasting inkoopfacturen

De datum van de factuur of bon is bepalend voor het tijdvak waarin de btw (voorbelasting) wordt afgetrokken/teruggevraagd. Voor het terugvragen van de btw voorbelasting is het tijdstip van de levering of dienst dus niet van belang. De btw kan alleen worden afgetrokken als de factuur aan de wettelijke voorwaarden voldoet (zie kader). Geen factuur of bon betekent geen recht op btw-aftrek. 

Verschil kasstelsel en factuurstelsel

Als horecaondernemer val je eigenlijk altijd binnen het kasstelsel. Gaat de voorkeur uit naar het factuurstelsel, dan kan dit bij de Belastingdienst aangevraagd worden. Het kasstelsel betekent dat je omzet en kosten boekt op het moment dat je het geld werkelijk ontvangt of uitgeeft. De datum op je bankafschrift of in je kasboek (met de inkomsten en uitgaven) is leidend en niet de factuurdatum.

Het factuurstelsel is de andere manier van boekhouden en hierbij boek je omzet en kosten in de periode waarop het betrekking heeft. Leidend hierin is de factuurdatum. Het factuurstelsel is het best geschikt voor bedrijven die met andere bedrijven zaken doen. Het kasstelsel is voor bedrijven die met particulieren zaken doen.

Digitaliseren

Veel ondernemers kiezen er nog altijd voor om helemaal zelfstandig de boekhouding te beheren. Een nobel streven dat kosten bespaart. Om een hoop rompslomp, fouten en irritatie te voorkomen is het verstandig om een gedigitaliseerd kassasysteem aan te schaffen, dat gekoppeld is aan de boekhouding. Het aanschaffen van een te koppelen kassasysteem vergroot het gemak voor de ondernemer. Een goede afweging als je voor de aanschaf van een kassasysteem staat. Soms kost de koppeling een klein bedrag maar zeker de investering waard. Het systeem is te koppelen aan de boekhouder en het enige dat de ondernemer nog hoeft te doen is het aanleveren van overige bonnetjes en facturen.

De Belastingdienst

Slechts een aantal dingen in het leven staat vast. Belasting betalen is er daar een van. Ondanks dat de Belastingdienst een hoop hoofdpijn oplevert, geven ze ook veel handige informatie. De slogan ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, is hierop wel van toepassing.

Btw in de horeca

De horeca kent grofweg twee btw-vormen: 21 procent en 9 procent. Om voor eens en altijd de discussie te sluiten hebben wij alles op een rijtje gezet.

21 procent:

Alcoholische dranken zoals bier, wijnen, likeuren, enzovoort;
ontvangsten automaten, zoals jukebox, gokkasten, condoomautomaten;
verhuur van (vergader)zalen;
winst op telefoongesprekken;
het meerbedrag dat voor gerechten en dranken door roomservice gevraagd wordt ten opzichte van het restaurant.

9 procent:

Voedsel, waaronder ijs en gebak;
non-alcoholische dranken zoals thee, koffie, fris, sappen;
verhuur kamers

 

LU2019 

Overig nieuws